ad

Thursday, May 31, 2012


12 Tool Untuk Meningkatkan Komunikasi Antara Fans Anda Di Facebook

0 comments
Jika anda lihat pada tempat untuk menaikkan nama jenama anda, Facebook adalah tempat yang tepat. Dengan hampir 500 juta pengguna aktif setiap hari, ia adalah platform yang baik untuk berkomunikasi dengan peminat dan mempromosikan diri anda. Ia juga adalah suasana yang ideal untuk memantau prestasi pemasaran anda di Facebook.

Disini senarai tool-tool untuk membangunkan jenama anda di Facebook. Ada beberapa apps yang simple dan sesuai untuk perniagaan anda untuk berkomunikasi dengan pelanggan anda.

Pagemodo. Apps ini memberikan apa sahaja yang anda perlukan untuk membina Facebook page yang cantik, sistematik dan professional tanpa memerlukan kemahiran teknikal yang tinggi. Tingkatkan komunikasi diantara fans anda dengan ciri yang yang mudah dipasang seperti slideshow, video, borang hubungi dan peta serta tool media sosial lain yang berguna seperti kupon, 'group deal' dan pelbagai lagi. Harga: Percuma

Wildfire. Wildfire menawarkan beberapa apps untuk melakukan promosi di laman sosial. Anda boleh mengadakan peraduan, kupon, trivia dan kuiz. Gunakan tool untuk membina aktiviti promosi yang efektif. Harga: $5 untuk setiap aktiviti promosi + $0.99/sehari

Woobox. Fungsi Woobox tidak jauh bezanya dengan Wildfire. Ianya juga mempunyai set apps untuk melakukan promosi seperti kupon, undian, 'group deal dan bermacam lagi. Harga: $29/sebulan

LiveChat untuk Fan page.  App LiveChat membolehkan anda menyediakan sokongan secara langsung kepada  fans atau pelanggan dengan chat secara langsung. Apps akan menunjukkan kepada pengunjung info, seperti lokasi, kata kunci yang digunakan untuk sampai ke laman web anda. Mendapatkan kadar conversion dan pelbagai lagi. Harga: Pelan Asas: $36 sebulan.

TinyChat. TinyChat menyediakan ruangan chat secara video untuk digunakan sebagai persidangan video bersama peminat. Cipta bilik chat, kemudian kongsikan pautan dilaman web anda. Harga: Percuma

Forum untuk fan page. Forum untuk fan page adalah apps yang membolehkan anda meletakkan forum pada fan page anda. Ia mengandungi ciri forum yang sebenar bersama dengan control dari moderator. Untuk versi premium memberikan pengguna mengintegrasi ia dengan Google Analytics, RSS feed, tanpa iklan, dan header yang boleh diubah. Harga: Akaun biasa (Percuma); Harga Premium ($5/sebulan).

Friend Card.  Apps Friend Card membenarkan fans untuk menghasilkan kad ucapan kepada rakan-rakan mereka. Muatnaik logo dan hasilkan mesej yang sesuai dengan jenama anda. Harga: Percuma

SupportTab. App SupportTab ini menghasilkan jadual untuk fans anda bertanya soalan dan mendapatkan sokongan. Ini adalah tool yang baik untuk khidmat sokongan pelanggan tanpa perlu menghasilkan forum. Harga: Percuma

Offerpop. Offerpop memberikan aplikasi untuk melakukan promosi dan perhubungan sesama fans didalam Facebook. Apps mengandungi kuiz, peraduan video, tawaran, affiliate, dan bermacam lagi. Guna 1 apps dan bayar yuran mengikut kempen atau dapatkan langganan bulanan dan akses kepada keseluruhan apps. Harga: Percuma jika anda mempunyai fans kurang dari 100 pada permulaan kempen. Untuk yang mempunyai fans lebih dari 100 fans kempen bermula dari $10 untuk 14 hari dan langganan bermula pada $15/sebulan.

Kupon untuk Fan page. App dari Involver ini adalah cara yang paling mudah untuk menawarkan kupon dan promosi di Facebook. Aplikasi membenarkan anda menghasilkan 2 format kupon dan hanya memerlukan 2 minit untuk di pasang Harga: Percuma.

App MailChimp. App MailChimp mempunyai app Facebook yang menghasilkan senarai email dan borang pendaftaran pada tab Facebook anda. Fans boleh mendaftar newsletter tanpa perlu meninggalkan Facebook page anda. Harga: App adalah percuma untuk semua pengguna Mailchimp (Servis Mailchimp bermula pada $10/sebulan)

Fotobabble. Fotobabble adalah app Facebook yang percuma. Pasang ia pada fan page anda dan ceritakan melalui gambar yang mempunyai dialog dan slideshow. Harga: Percuma


Monday, May 28, 2012


CaseStudy: 5 Cara Untuk Meningkatkan Fans Facebook Anda

0 comments
Setiap jenama sedar bahawa adalah penting untuk mengintegrasi elemen sosial ke dalam setiap aktiviti pemasaran. Kebanyakan perniagaan juga bersetuju bahawa media sosial adalah satu saluran yang mampu meningkatkan jualan produk. Menggalakkan pengguna untuk berkongsi kempen pemasaran dengan rakan-rakan mereka mungkin baru satu permulaaan, anda perlu memberi mereka 'alasan kuat' untuk mereka mengongsikan kempen anda.

Di bawah adalah 5 contoh cara kreatif yang digunakan oleh jenama-jenama terkenal untuk menggalakkan pengguna untuk berkongsikan kempen pemasaran atau mesej mereka dengan rakan-rakan.

Meningkatkan Ganjaran Sekiranya Pengguna Berkongsi

Dengan wujudnya elemen perkongsian sosial baru seperti 'Group Deal' dan 'Group Buying', anda boleh menghasilkan kempen 'Group Deal' anda sendiri, dimana lebih banyak perkongsian dibuat oleh pengguna akan lebih banyak ganjaran yang akan mereka terima. Jadi, pengguna akan berusaha untuk berkongsi dengan rakan mereka dengan lebih banyak untuk mengejar ganjaran yang ditawarkan.



Contohnya, seperti yang dilakukan oleh syarikat Sosej Oscar Meyer. Mereka menawarkan pelanggan kupon untuk mencuba produk mereka, dan kemudian menggalakkan mereka untuk kembali ke laman Facebook mereka untuk berkongsikan testimonial mereka (pendapat setelah merasa Sosej Oscar Meyer) bagi mendapatkan kupon yang kedua. Tetapi pada kupon yang kedua ini, nilainya meningkat lebih tinggi. Nilai ini akan terus meningkat sehingga tawaran  menjadi sebuah pek sosej yang lengkap atau sehingga pada tarikh romosi tamat. Pada masa tersebut orang ramai akan berkongsikan testimonial mereka bagi mendapatkan pek sosej yang lebih banyak.



Bagi Snoop Dogg, seorang penyanyi rap pula, baru-baru ini telah membuat salah satu promosi untuk albumnya di fan page beliau, dengan lebih banyak 'like' diterima akan lebih rendah harga pembelian album beliau itu.

Berikan Mereka Sesuatu Yang Eksklusif

Melalui pemberian yang unik atau eksklusif sebagai balasan kepada perkongsian boleh membuatkan pelanggan lebih galak untuk berkongsikan produk anda, ini kerana setiap orang mahukan sesuatu yang eksklusif dan terhad.



Sebagai contoh, pada kempen baru-baru ini yang berfokus meningkatkan peminat kepada artis syarikat rakaman Cady Groves, beliau menawarkan hadiah lagu percuma untuk dimuaturun jika mendaftar pada laman web Cady Groves. RCA juga menawarkan insentif kepada fans yang berkongsikan muzik Cady dengan rakan-rakan mereka dengan memberikan pek cenderamata eksklusif untuk fans yang dapat membawa rakan mereka untuk memuaturun lagu tersebut.

Kebanyakan jenama juga menghadiahkan fans dengan memberikan 'early access' kepada kandungan baru mereka. Salah stau trend yang terbaru ialah 'Kongsi Untuk Lihat Kandungan' dimana fans akan mendapat akses kepada kandungan muzik atau pun trek lagu sebagai ganjaran untuk perkongsian mereka.

Gunakan Emosi Pengguna


Kebanyakan orang mempunyai sikap simpati yang tinggi. Jika anda membuatkan mereka mudah untuk membantu anda, mereka pasti akan membantu.



Sebagai contoh, Clarisonic baru-baru ini menjalankan kempen mengumpul dana melalui kempen 'Look Good Feel Better', program yang membantu wanita melawan kanser dengan rawatan yang berkaitan kulit dan keguguran rambut. Kempen ini akan menderma sebanyak USD1 untuk setiap sumbangan untuk setiap like pada Facebook fan page mereka. Kempen ini menjadi sangat menyeronokkan dan mudah dilakukan dengan rakan-rakan. Sebagai keputusannya, Clarisonic menjana sehingga 30,000 likes pada fan page mereka.

Kebanyakan fans akan berkongsi kerana mereka suka dan simpati pada mesek kempen tersebut dan mahu menyebarkannya, pastikan anda sekurang-kurangnya memasukkan elemen sosial kedalam perkongsian mereka itu.

Berikan Hak Untuk Fans Memilih Produk






Memberikan fans itu sendiri keupayaan untuk memilih produk mana yang mereka mahukan atau diskaun atau tawaran istimewa mereka mahukan, akan lebih menggalakkan mereka mengongsikannya. Sebagai contoh, syarikat Harpercollins Bookperk, sentiasa mengemaskini pembaca dan ahli dengan buku baru dan tawaran istimewa. Mereka juga membenarkan ahli memilih buku mana yang mereka mahu dengan harga murah. Sebaik sahaja ahli telah memilih buku, mereka mempunyai pilihan untuk masuk ke Facebook dan berkongsikan seleksi dengan rakan-rakan mereka, dan menyebarkan mesej mengenai diskaun tersebut untuk mendapatkan harga murah.

Kenalpasti dan Beri Ganjaran Kepada Fans

Manusia adalah hidupan yang sosial, dan suka apabila mereka dikenali dengan bakat dan kepakaran mereka. Pengiktirafan boleh menjadi motivasi yang bagus untuk aktiviti sosial.

Sebagai contoh, kempen Cady Grove bukan sahaja berjaya mendapatkan fans yang ramai untuk berkongsikan mesej mereka, tetapi mereka dapat menghasilkan 'die hard fans' yang berkongsikan kandungan mereka secara kerap. 'Die hard fans' ini menghasilkan tweet, mesej dan status mereka sendiri untuk mengongsikan mengenai Cody Groves. Ada juga diantara mereka yang dapat mengajak lebih banyak fans lagi untuk Cady Groves.

Fans yang tegar seperti ini tidak semestinya dimotivasikan insentif, mereka sebenarnya gemar untuk mempromosikan kehidupan selebriti, mendapatkan barangan percuma dan menaikkan reputasi mereka sendiri dikalangan peminat. Pemasar yang bagus akan mengenalpasti dan memberi ganjaran fans tegar ini dan memberikan ganjaran sebagai usaha mereka menyebarkan  promosi.

Apabila anda mengenalpasti mereka ini, jadikan mereka sebahagian daripada bahan pemasaran anda. Berikan mereka akses istimewa kepada produk-produk anda dan beri ganjaran mereka dengan pengiktirafan di Facebook page, Twitter atau laman web anda.

Apa sahaja cara anda untuk mempromosikan produk anda, pastikan anda mengintegrasi elemen sosial kedalam setiap aktiviti pemasaran itu untuk memastikan pengguna tahu 'apa sebab atau ganjaran' yang akan mereka terima setelah berkongsi.

Sunday, May 20, 2012


Infographic: Why Small Businesses Need to Adopt E-commerce

0 comments




Infographic oleh Column Five

Wednesday, May 16, 2012


Kenapa Pelanggan Lari Dari Laman Kedai Online Anda?

0 comments

Kita mungkin pernah menghadapinya. Ketika anda bersedia untuk membeli seauatu yang anda inginkan, kad kredit pun sudah siap sedia untuk digunakan, tetapi atas beberapa sebab yang tidak dijangka anda tidak jadi membeli.

Mungkin kerana terlalu banyak anda ditanya untuk memasukkan nombor kad kredit anda. Mungkin kerana kos penghantaran, atau mungkin laman kedai online anda tiba-tiba 'crash'.

Cuba anda pertimbangkan ini, ada 5 sebab mengapa bakal pelanggan anda akan lari dari laman kedai anda. Jika anda mahu pengguna sentiasa membeli produk anda anda mungkin mahu melihat beberapa perkara ini untuk anda elakkan di masa depan.

Kedai Online Anda Lambat Loading

Setiap 2 saat masa kedai online anda loading bersamaan dengan 8% kadar pengguna meninggalkan kedai online anda, pada pandangan anda, jika anda mempunyai load time dari 8 saat ke 2 saat, kadar conversion mungkin akan naik sehingga 74%.

Mudah untuk mengetahuinya; Anda sanggup ke membazirkan masa anda menunggu laman kedai online yang anda mahu beli untuk 'load'?

Ada banyak sebab mengapa kedai online anda loading dengan lambat. Antara sebab yang seringkali dilihat adalah kerana kebanyakan laman edagang penuh dengan widget-widget yang tidak diperlukan dan memerlukan masa yang agak lama untuk load.


Proses Pembelian Laman Kedai Online Anda Terlalu Rumit

Jika anda bertanya kepada pelanggan anda untuk melakukan langkah yang lebih dari 5 langkah untuk membeli sesuatu, jadi anda bertanya terlalu banyak. Mencadangkan langkah-langkah berikut:

- Laman selamat datang
- Laman bahagian pembayaran
- Laman bahagian penghantaran
- Modul pembayaran dengan 'payment gateway'
- Laman terima kasih


Sistem Kad Kredit Anda Tidak Beroperasi Dengan Betul

Adakah perkara lain yang mengecewakan selain memasukkan nama, alamat, dan 16 digit nombor kad kredit anda 3 digit nombor keselamatan dibelakang kad dan kemudian reset dan anda perlu bermula dari awal sekiranya terlupa memasukkan nombor poskod kawasan atau perkara-perkara lain.


Caj Penghantaran Anda Terlalu Banyak

Seorang pakar berkata jika anda caj melebihi dari 10% dari harga keseluruhan produk untuk penghantaran, ini menunjukkan anda mengecaj terlalu banyak. Anda mungkin mengecewakan pelanggan anda ketika membeli dan membuatkan pelanggan meninggalkan kedai anda.


Laman Kedai Online Anda Tidak Beroperasi Dengan Sesetengah Browser

Anda mungkin pengguna tegar Google Chrome, tapi anda perlu tahu ada lagi pengguna lain yang menggunakan Internet Explorer. Pernahkah anda mencuba laman web anda pada browser lain? Kebanyakan laman web tidak beroperasi dengan baik pada sesetengah browser dan membuatkan pelanggan meninggalkan laman kedai online tersebut.

Gunakan Lot.my sebagai platform kedai online anda untuk prestasi yang terbaik.

Tuesday, May 15, 2012


Beberapa Tips Untuk Membuat Contest Di Kedai Online Anda

0 comments
Ikuti Target Pemasaran Anda

Setiap contest yang anda lancarkan mestilah mengikut target pemasaran yang spesifik. Anda mungkin mahu meningkatkan 'awareness' kepada produk anda, jadi anda perlu kumpul list prospek pelanggan yang berminat pada segmen produk yang spesifik.

Galakkan peserta untuk menggunakan channel laman sosial anda didalam contest. Ada banyak sebab yang untuk melancarkan contest, tetapi yang paling penting untuk anda adalah mengetahui apa yang anda mahu capai melalui kempen contest ini. 


Jadi Lebih Kreatif

Ini ialah bahagian yang paling menarik semasa membuat contest anda. Cuba buat contest yang kreatif supaya mudah dan menarik untuk disertai orang ramai. Antara idea yang boleh anda gunakan:

- Contest video menjemput pengguna untuk iklan baru produk anda sebagai syarat.
- Pengguna yang mengikuti contest mestilah di anugerahkan dengan pengalaman produk anda yang menarik
- Contest gambar yang berkaitan dengan produk dan servis anda
- Contest rekaan produk dengan hadiah yang lumayan

Contest anda boleh menjadi pendek dan diberikan hadiah yang tidak begitu lumayan. Cuba lihat dan contohi contest yang mendapat beribu penyertaan dan disertai sponsor yang besar.

Mengoptimumkan Channel Laman Sosial

Bahagian yang menarik mengenai contest online ini ialah untuk menjadikan ia viral, menggalakkan penyertaan, dan link ia kepada aktiviti laman sosial anda. Promosikan contest anda melalui Facebook, Twitter, blog syarikat anda dan channel laman sosial lain, juga dengan channel pemasaran tradisional lain seperti flyers, surat, brochure dan poster.

Cuba cari contest di Twitter untuk mencari peraduan yang sedang berlangsung sekarang. Contest yang terbaik biasa mendapat perkongsian sosial yang besar. Orang ramai suka bermain permainan dan contest sesama mereka dan kebanyakannya suka berkongsi peluang untuk memenangi hadiah bersama rakan-rakan dan keluarga. 

Monday, May 7, 2012


10 Kesilapan Ketika Mencari Produk Untuk Diimport Dari China

0 comments


Mengetahui tentang amalan-amalan terbaik yang dapat dipraktikkan di dalam aktiviti mengimport adalah bagus untuk pengimport. Hal ini kerana, kebanyakkan pengimport yang menjalankan proses ini buat kali pertama tidak mengetahui mengenai sesetengah perkara seperti budaya dan kaedah kawalan kualiti.

Selalunya, mereka merasakan adalah lebih mudah bagi mereka untuk menggunakan panduan dalam hidup sebagai asas dalam perniagaan mereka.

Sebaliknya, bagi saya, saya merasakan adalah lebih mudah dan efektif untuk menyenaraikan kesalahan-kesalahan lazim yang sering dilakukan oleh pembeli di Negara seperti China.

10 Kesilapan Semasa Mencari Sumber Produk

1) Mencari harga terendah

Sekiranya anda membeli sesuatu barangan dibawah harga pasaran, anda sebenarnya mengambil risiko yang sangat besar. Risiko ini terdiri daripada kualiti barang yang mungkin tidak mencapai standard yang anda inginkan atau anda mungkin telah ditipu oleh penjual atau pembekal kerana harga yang diletakkan adalah terlalu rendah daripada harga pasaran dan kadang-kala tidak relevan. Jadi, anda seharusnya lebih berhati-hati dengan pembekal yang menawarkan harga rendah ini.

2) Meneruskan proses penghantaran barang tanpa memeriksa kualiti produk

Anda seharusnya memeriksa kualiti barangan terlebih dahulu sebelum proses penghantaran barangan tersebut diambil-alih oleh pembekal. Kegagalan anda untuk melakukan hal yang demikian mungkin akan mengakibatkan kerugian pada pihak anda. Seharusnya anda perlu memeriksa kualiti barangan ini secara sendiri atau melalui badan kualiti pemeriksaan. Dan proses ini seharusnya diambil sekurang-kurangnya untuk 5 kali penghantaran pertama barangan anda.

3) Kegagalan untuk menyedari bahawa sampel pra-pengeluaran sebenarnya adalah bahan untuk dijual.

Kebanyakkan pembeli akan terkejut apabila barangan yang mereka terima tidak menepati sampel yang telah mereka pesan. Jadi, pembeli seharusnya memeriksa kualiti barangan terlebih dahulu, sebelum proses penghantaran barangan dilakukan dan mengikut standard keperluan yang telah ditetapkan

4) Memaparkan kesangsian yang jelas terhadap sesuatu pembekal

Anda tidak seharusnya percaya sepenuhnya kepada pembekal anda walaupun anda percaya dia tidak akan menipu anda. Sentiasa letakkan sedikit kesangsian. Ini akan banyak membantu anda.

Bagi pihak anda pula, anda perlu memaparkan 2 perkara berikut terhadap pembekal anda :

1) Sentiasa mempamerkan imej yang baik dari perniagaan anda,
2) Tunjukkan bahawa anda mengambil berat terhadap mereka.

Sekiranya anda tidak mengambil langkah seperti ini, berkemungkinan pembekal akan mengambil ringan terhadap tugasan menghasilkan produk anda di kilang mereka.

5) Menganggap pembekal dan pengilang akan tepati masa

Kebiasaannya, terdapat kelewatan dalam proses penyediaan barang untuk dihantar kepada anda atau ke gudang. Jadi jangan harapkan sangat waktu yang pembekal dan pengilang berikan kepada anda. Anggap ia pasti ada kelewatan 1-2 minggu. Jadi anda perlu memesan sesuatu produk itu 1-2 minggu lebih awal daripada tempoh biasa.

Jika anda memaksa mereka menyiapkan produk anda dengan cepat. Mereka akan menyiapkannya tetapi dengan banyak kerosakan lain. Jadi lebih baik biarkan mereka lewat sedikit dengan anda mengambil langkah memesan lebih awal.

6) Membayar sesuatu dengan sepenuhnya sedangkan masih memerlukan bantuan kewangan

Sesetengah pembeli mempunyai hubungan yang baik terhadap pengeluar dan bersetuju untuk membayar 100% jumlah pembayaran terlebih dahulu ketika membuat pesanan sebelum menerima tempahan pesanan tersebut.

Tetapi, masalah akan timbul di kemudiannya, apabila pihak kilang gagal untuk mempercepatkan proses pembuatan barangan yang dipesan mengikut standard masa yang telah ditetapkan atau dipersetujui.

Terdapat juga isu-isu seperti kualiti barangan yang diterima tidak menepati ciri-ciri spesifikasi yang dikehendaki dan pihak kilang juga didapati enggan untuk melakukan semula proses pembuatan barangan tersebut apabila situasi seperti ini berlaku.

7) Membiarkan syarikat perunding anda berurusan sepenuhnya dengan kilang

Jangan bergantung sepenuhnya kepada orang tengah dalam proses untuk menjayakan perniagaan syarikat anda. Senarai pendekan kilang-kilang yang anda rasakan layak dan anda seharusnya mengenali pengilang anda dengan lebih terperinci. Anda juga harus melakukan proses ini secara berterusan dalam jangka masa yang panjang. Ini adalah perkara asas di mana kebanyakkan pembeli mendapati perkara ini adalah efektif terhadap perniagaan mereka.

8) Tidak memberi penerangan terhadap sifat-sifat produk atau keseluruhan pakej yang diinginkan

Sekiranya anda tidak menentukan jangkaan anda terhadap spesifikasi produk yang anda inginkan, juruteknik sesebuah kilang yang akan menentukannya bagi pihak anda. Dan berkemungkinan besar juru teknik tersebut akan mengurangkan kos pembuatan barangan. Apabila kos pembuatan barangan dikurangkan, hasilnya kualiti produk yg telah dihasilkan adalah rendah.

Apabila anda mendapati bahawa produk itu tidak menepati kualiti yang telah anda tetapkan, anda tidak akan dapat untuk meluahkan ketidakpuasan hati anda terhadap pengilang kerana anda telah memberi kuasa sepenuhnya kepada pengilang untuk menghasilkan produk barangan anda .

Jadi anda seharusnya lebih mengetahui produk anda daripada anda membiarkan kilang membuat kerja ini untuk anda.

9) Berharap bahawa kilang yang tidak memuaskan dari segi pengurusannya akan bertambah baik dari semasa ke semasa

Bedasarkan kaji selidik yang telah dijalankan baru-baru ini mendapati bahawa memberikan peluang kedua terhadap kilang yang tidak mencapai standard kualiti keperluan anda adalah satu idea yang sia-sia.

Hal ini adalah kerana, walaupun anda telah menyatakan ketidakpuasan hati anda kepada mereka, mereka tetap tidak akan memperbaiki kesilapan mereka atau menyusun semula organisasi mereka semata-mata untuk memenuhi kehendak anda.
Oleh yang demikian, daripada memperjudikan nasib anda, adalah lebih baik untuk anda mencari kilang yang lain sebagai pembekal anda.

10) Tidak menandatangani kontrak

Sesuatu kontrak yang dikuatkuasakan didalam sesuatu Negara adalah sangat berguna kepada pengimport sebagai pembeli. Walau bagaimanapun, kontrak ini bergantung kepada situasi semasa menandatangani kontrak dengan pembekal. Terdapat berbagai jenis kontrak yang boleh ditandatangani dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak pembeli dan pembekal, antaranya ialah kontrak tidak kooperatif (non-cooperative contract), kontrak pengesahan secara kerap (verify constantly QC contract) dan kontrak melalui pihak ketiga (letter of credit).

Anda boleh merujuk syarikat konsultan anda sebelum anda memesan dari sesebuah kilang.

Artikel dari KBC

Friday, May 4, 2012


Idea Kreatif Menggunakan Gambar Cover Facebook Untuk Mempromosikan Produk

0 comments

Disini kami kongsikan 5 cara kreatif yang digunakan untuk Cover Timeline Facebook yang terbaru, dengan 12 contoh dari perniagaan kecil sehingga ke jenama-jenama terkenal.

1. Integrasikan Gambar Profil Dengan Cover Timeline

Cara yang paling menarik untuk menghasilkan cover timeline yang unik ialah dengan mengintegrasikan ia dengan gambar profil yang bersaiz 120x120 itu. Teknik ini boleh digunakan apabilan mahu memfokuskan pada produk atau logo syarikat. Dibawah adalah 3 contoh bagaimana teknik ini digunakan:

Steve Weiss Music

Gambar cover Steve Weiss Music mengandungi gambar pemilik yang memakai baju dengan logo syarikatnya. Dari screenshot tshirt beliau yang mana ada logonya , "King Ging" digunakan sebagai gambar profil.

Fanta

Dibawah, jenama minuman terkenal Fanta menggunakan label produknya sebagai gambar profil.

Ford Motor Company


Ford menggunakan gambar bangunannya sebagai cover dan meletakkan logo Ford sebagai gambar profil.

2. Letakkan Cover Dengan Gambar Kempen Promosi


Kirkland's


Walaupun Facebook tidak membenarkan penggunaan gambar cover dengan gambar promosi, syarikat dekorasi rumah, Kirkland telah menemui cara menggunakannya tanpa melanggar peraturan. Gambar covernya di gabungkan dengan Game Facebook yang dipanggil "This and That". Gambar cover ini ditukar secara mingguan dengan progress game tersebut.

New Leaf in Learning Conference

New Leaf in Learning menggunakan laman fans dengan meletakkan gambar cover mempromosi blogger yang berkaitan dengan konferens mereka. Laman fan ini sendiri melaporkan kemaskini konferens dan meletakkan insights kepada acara konferens.

LegalZoom

Syarikat servis dokumen LegalZoom menggunakan gambar cover untuk mempromosi aktiviti bulan Mac mereka sebagai "National Start-Your-Business Month."


3. Membina Jenama Dengan Visual Jenama Yang Jelas

Typography.com

Syarikat design tshirt Typography.com menggunakan gambar visual yang kuat produknya dan contoh orang yang memakainya. Untuk tujuan jenama, syarikat menghasilkan gambar civer yang digabungkan dengan design laman web mereka.

Well.ca

Syarikat kedai online produk kesihatan dan kecantikan dari Kanada ini menghasilkan gambar yang di gabungkan dengan seleksi produk yang disusun dengan cantik.



Cuba jadikan gambar cover anda kreatif supaya ia akan menjadi tarikan kepada orang ramai untuk berkongsikan fan page anda dan secara tak langsung akan menambah fans anda.

Thursday, May 3, 2012


Bagaimana Menggunakan Twitter Untuk Mempromosi Produk Anda

0 comments
Twitter adalah satu laman sosial untuk promosi yang efektif tetapi kurang digunakan ramai.

Mengikut salah satu syarikat media sosial, ArgyleSocial, hanya 26 peratus peniaga memasukkan 'Call to actions' seperti 'beli sekarang' didalam tweet mereka. Manakala, hanya 23 peratus sahaja yang menggunakan Twitter untuk mempromosi tawaran diskaun sepeti diskaun dan kupon.

Twitter sebenarnya mempunyai banyak potensi untuk usaha pemasaran syarikat edagang. Dibawah, kami kongsikan 6 idea bagaimana untuk menggunakan Twitter untuk memasarkan produk anda.


1. Memberi Tawaran Eksklusif


Syarikat komputer, Dell telah menggunakan Twitter seja beberapa tahun lepas melalui channel mereka sendiri, iaitu @DellOutlet dimana channel ini mempromosikan tawaran eksklusif dan pengumuman mengenani kemaskini produk.

Akaun channel ini dihasilkan hanya khas untuk tawaran istimewa sahaja, jadi jika anda reply atau membalas tweet mereka, anda tidak akan mendapat reply dari mereka, kerana ia bukan untuk sokongan pelanggan. Walaubagaimanapun Dell ada membuat akaun khas untuk khidmat pelanggan.

Jadi disini dapat dipelajari, bagus untuk sesuatu kedai online membuat akaun Twitter khas hanya untuk promosi tawaran eksklusif sahaja supaya hanya yang berminat sahaja akan mengikuti akaun anda.

2. Meletakkan 'Calls to Action' didalam Tweet Anda


'Calls to Action' ialah perkataan yang digunakan untuk memberi arahan kepada pelanggan atau prospek anda untuk bertindak. Anda perlu sentiasa memasukkan ia kedalam tweet anda supaya mereka tahu apa yang perlu untuk dilakukan selepas anda memberitahu mereka tentang promosi atau tawaran terkini.

3. Memasukkan Twitter Share Button


Ini cara yang paling simple dan efektif untuk meluaskan komunikasi tentang produk anda ke luar dari laman web anda. Twitter memberi pilihan anda untuk menggunakan Share Button mereka untuk diletakkan dilaman web anda. Ianya mudah, hanya dengan copy beberapa code diberikan kemudian paste ia dilaman web anda.

4. Kandungan Yang Berkualiti


Mengikut kajian, kebanyakan pengguna menggunakan Twitter sebagai rangkaian mendapatkan informasi terkini dan bukan untuk bersosial. Jika anda memberikan kandungan yang menarik untuk pengguna, anda mampu untuk menarik perhatian mereka.

5. Memberikan Khidmat Pelanggan


Mengikut kaji selidik dari Burson Marsteller, 19 peratus dari pengguna Twitter mencari khidmat pelanggan di Twitter. Juga diketahui 42 peratus mahu mempelajari mengenai produk dan servis, 41 peratus pula memberikan pendapat mengenai produk dan servis dan 31 peratus pula bertanya mengenai nasihat tentang produk dan servis. Ini menunjukkan peluang yang cerah untuk peniaga jika meluangkan masa berkomunikasi dengan pelanggan di Twitter.