ad

Tuesday, February 28, 2012


6 Tips Menggunakan Pinterest Untuk Perniagaan Anda

0 comments

Salah satu laman sosial terkini yang telah menarik perhatian orang ramai ialah Pinterest. Ianya menjadi 'fenomena' semenjak kebelakangan ini, terutamanya melalui demografi wanita.

Kebanyakan wanita yang menggunakan laman sosial ini dengan tujuan untuk mencari idea-idea rekabentuk produk yang menarik. Dengan hanya memaparkan gambar di Pinterest Board anda, ia mampu menjadi penanda kepada kenalan-kenalan. Dengan Pinterest sahaja, anda mampu untuk membentuk hubungan sosial dengan orang ramai.

Pinterest mempunyai kira-kira 3.3 juta pengguna pada bulan Oktober 2011. Walaupun tidak ada sistem untuk pelanggan yang berpotensi untuk membeli produk anda secara langsung di Pinterest. Bagi potensi pemasaran: imej Popular (dengan pautan kembali ke sumber asal) digunakan bagi menyebarkan kepada ratusan pengguna lain.

Berikut adalah sembilan cara untuk menarik perhatian orang ramai terhadap produk anda di Pinterest:

1. Luangkan Masa

Seperti rangkaian laman sosial lain, Pinterest.com memerlukan pelaburan dalam masa. Apabila orang lain mengenali anda dan perniagaan anda, mereka akan menyukai produk anda dengan baik. Jadi ambil masa untuk luangkan bersama pengguna di Pinterest, siapa tahu, ada ramai prospek anda disana, lebih-lebih lagi dalam pasaran fesyen.

2. Pastikan Ia Mudah

Keutamaan Pinterest adalah memberi kemudahan kepada pengguna. Setiap orang mempunyai "Board" di mana mempunyai digunakan untuk pin imej yang sama saiz. Seorang pengguna Pinterest, Hana Abaza, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif WeddingRepublic.com, berkata Pinterest secara langsungnya telah meningkatkan keuntungan syarikatnya. Beliau melihat peningkatan sebanyak 75 peratus yang datangnya dari Pinterest. Jadi gunakan butang Pin It dan letakkan dilaman kedai anda untuk memudahkan pengguna berkongsi.

3. Pastikan Perniagaan Anda Bersesuaian

Tip ini mungkin jelas, tetapi kebanyakannya, Pinterest memenuhi keperluan untuk mereka yang mencari fesyen, resepi, hiasan bilik, dan kraftangan. Jika syarikat anda menjual 'makanan segera', ianya mungkin kurang bersesuaian. Label tenunan yang berkualiti, membuat tag untuk pakaian, tudung, shawl mungkin sesuai untuk Pinterest sebagai peragaan produk fesyen anda.

4. Menggunakan Rangkaian Sosial Lain Untuk Kebaikan

Benda yang baru selalunya pasti mendapat sambutan, tetapi rangkaian sosial yang sedia ada mempunyai satu kelebihan: bilangan pengguna yang besar. Jadi untuk mendapatkan perhatian dari pengguna, gunakan Tumblr dan Facebook untuk menunjukkan kepada pengguna sedia ada mengenai Pinterest anda.

5. Mengadakan Tema Pin Harian

Cipta pin setiap hari untuk mempromosikan jenama produk anda. Idea ini adalah untuk membawa 'slogan' atau 'identiti' perniagaan anda kepada orang ramai supaya ia diingati sentiasa. Galakkan pengguna untuk pin produk anda mengikut tema ayang anda sediakan.

6. Ikuti Nama-nama Besar

Salah satu cara terbaik untuk meningkatkan kesedaran mengenai syarikat anda adalah mengikuti nama-nama besar di Pinterest (seperti selebriti/artis) Ini adalah kaedah yang telah terbukti pada Twitter: Apabila anda mengikuti angka yang popular, dan mereka akan mengikuti anda kembali, memudahkan perkongsian produk anda.

Thursday, February 23, 2012


Infografik: Kenapa Anda Mesti Mempunyai Kedai Online

0 comments
Copy code dibawah untuk share infografik dengan pembaca blog anda:





Copy code dibawah untuk share infografik dengan pembaca blog anda:

Monday, February 20, 2012


5 Cara Untuk Mendapatkan Like Di Facebook

0 comments

Apabila sesuatu perniagaan telah membuka fan page Facebook mereka sendiri, cabaran utama adalah untuk mengembangkan fan page tersebut. Ini sememangnya dapat dicapai, walaupun hanya melalui penggunaan butang "Like". Seseorang fans meluahkan kesetiaan kepada sesuatu jenama atau produk, dengan hanya klik butang Like. Ia adalah bersamaan 'email opt in' melalui Facebook.

Berikut adalah 5 cara untuk menggalakkan orang ramai untuk Like fan page Facebook anda:

1. Meletakkan Butang Like di Laman Web Syarikat

Facebook mempunyai 9 plug-in sosial yang berlainan, yang boleh ditambah ke laman web perniagaan anda untuk mencipta lebih 'persinalization', dana pengalaman sosial untuk pelawat. Yang paling popular adalah butang Like yang boleh ditambah ke laman web anda dengan meletakkan beberapa kod HTML.

Dengan menganggap butang Like digabungkan dengan fan page Facebook anda, apabila seseorang mengklik butang Like, dia akan segera menjadi fans/peminat tanpa perlu meninggalkan laman web.

2. Tambah Ikon Grafik Yang Menggabungkan Link Kepada Laman Facebook Anda

Walaupun anda tidak melihat ia pada setiap laman web, ia telah menjadi perkara biasa untuk pengunjung mencari pautan kepada rangkaian sosial yang dipunyai sesuatu syarikat. Ini kerana pengunjung mahu tahu samada sesuatu syarikat ini memang wujud atau tidak, dalam kata lain, ingin mengetahui samada ia boleh dipercayai atau tidak.



Satu laporan baru-baru ini oleh eMarketer, sebuah majalah online, dianggarkan bahawa, pada tahun 2011, Facebook akan mencecah hingga 9 ke 10 pengguna rangkaian sosial dan lebih 57 peratus daripada pengguna Internet. Menjelang 2013,laporan itu berkata bahawa 62 peratus daripada pengguna web dan hampir separuh daripada penduduk dunia dijangka berada di Facebook.

3. Biar Pelanggan Email Newsletter Tahu Mengenai Fan Page Anda

Pertimbangkan untuk menghantar e-mel khusus yang meminta pelanggan (subscriber) anda untuk Like fan page anda.

4. Sasarkan Pasaran Anda Dengan Menggunakan Iklan Facebook

Iklan Facebook adalah salah satu lagi cara yang baik untuk menarik lebih perhatian pengguna Facebook secara meluas. Satu teknik yang sering gunakan adalah untuk mensasarkan rakan-rakan kepada fans anda. Dengan cara ini, apabila iklan tersebut muncul, pengguna melihat nama-nama kawan-kawan yang telah Like fan page anda. Ini juga menambah kepercayaan kepada fan page dan perniagaan anda.

5. Sindikasikan Kandungan Dari Laman Web Kepada Fan Page Facebook

Selain daripada strategi pemasaran media sosial atau interaksi dengan pelanggan, anda memerlukan kandungan dan strategi penyebaran kandungan. Sama ada ianya mengenai kemaskini produk, artikel blog, tutorial, atau siaran akhbar (atau semua di atas), tiada tempat yang lebih baik untuk meletakkan kandungan ini selain dari dilaman web anda sendiri

Gunakan tool seperti dlvr.it, Ping.fm or SocialOomph, kandungan dari laman web anda akan dapat di sindikasi terus ke fan page anda. Setiap kali kandungan di 'publish', ia akan di sebarkan juga ke fan page anda dimana, pelanggan anda boleh berkongsi kandungan tersebut dengan rakan-rakan mereka.

Jangan lupa Like kami di Facebook.

Sunday, February 12, 2012


Tips Untuk Meningkatkan Review dan Rating Kedai Anda

0 comments

Internet hari ini sebahagian besarnya didorong oleh interaksi melalui online. Apabila membuat keputusan untuk membeli, pengguna akan mencari pengalaman pengguna lain. Ini termasuk membacarating online dan ulasan/review yang diberikan oleh pengguna yang lain, yang mana boleh meningkatkan jualan.

Dengan itu, di sini kami kongsikan 5 cara untuk peniaga mendapatkan dan mengembangkan rating dan review laman web mereka.

1. Memasukkan Borang Tinjauan (Review Form) di laman Penerangan Produk (Product Description)

Menyediakan pelanggan dengan pilihan untuk menulis review secara langsung pada laman 'product description' adalah salah satu cara untuk menggalakkan review berkembang. Ini kerana, selepas pengunjung / pelanggan melihat produk, mereka akan kembali pada ruangan produk untuk memberi komen samada negatif atau positif. Anda juga boleh meletakkan kotak komen Facebook yang lebih memudahkan pelanggan berinteraksi antara satu sama lain sambil bertukar pendapat mengenai produk anda.

2. Minta Terus Ulasan!

Cara yang paling mudah untuk mendapatkan pelanggan untuk tulis ulasan adalah dengan terus bertanya kepada mereka. Satu caranya adalah dengan menggunakan e-mel, dimana emel dihantar setiap kali selepas transaksi selepas pelanggan membuat pembelian. Letakkan bersama pautan kepada borang kajian (review form) bersama-sama dengan emel tersebut.

Satu lagi cara ialah untuk menjalankan kaji selidik pelanggan secara berkala, yang termasuk soalan seperti "Pada skala 1 - 5 dengan 5 menjadi yang terbaik, bagaimana anda menilai produk kami" Anda juga boleh memasukkan kotak komen di mana pelanggan boleh berkongsi pendapat dengan segera. Jika niat anda adalah dengan menggunakan ulasan ini di laman web anda, pastikan anda memberitahu mereka dahulu.

Dan, anda juga boleh menarik pelanggan untuk menulis review dengan menawarkan mereka diskaun khas atau hadiah.

3. Jadi Pelanggan Mudah Untuk Meninggalkan Review

Simple adalah lebih baik apabila proses mengambil review dan rating pelanggan. Contohnya, buatkan form atau borang yang simple dengan butang 'Submit' yang jelas. Kadangkala pengguna yang tidak biasa dengan internet mengalami masalah kecil begini. Juga letakkan borang ini ditempat yang mudah dilihat dan ditemui pengunjung.

4.Jadikan Ruangan Review Lebih Sosial

Maksudnya disini, gunakan laman sosial untuk meningkatka review pengguna. Sebagai contoh, jika anda menggunakan Facebook atau Twitter, sekali-sekala minta pelanggan dan pengikut untuk mengemukakan ulasan dan termasuk pautan kepada borang review.

Seperti yang dikatakan di point sebelum ini, anda juga boleh memasukkan kotak komen Facebook ke dalam ruangan review produk dikedai anda. Ini memberi kelebihan kepada anda, kerana setiap kali pengguna berkongsi review dan meninggalkan komen, ia akan tersebar secara automatik kepada kawan-kawan mereka.

Thursday, February 2, 2012


10 Idea Untuk Mengembangkan Keuntungan Perniagaan Ecommerce Bagi Tahun 2012

8 comments

Musim percutian pada tahun 2011 lepas telah memecahkan rekod dunia perniagaan online ataupun e-commerce. Mengikut statistik daripada comScore, hasil daripada kaji selidik yang dijalankan, jumlah pendapatan daripada jualan e-commerce adalah sebanyak $37 billion.

Kedatangan tahun baru 2012 ini adalah masa yang sesuai untuk memeriksa semula faktor-faktor utama yang menyumbang kepada kejayaan kedai online anda dan langkah-langkah bagaimana untuk mengembangkan keuntungan anda.

Berikut adalah 10 cadangan untuk anda memulakan langkah ini:

1) Mempelbagaikan Pilihan Produk Anda

Ada beberapa cara untuk meningkatkan pelbagai produk yang ditawarkan di laman web anda. Anda boleh menganalisa semula produk-produk yang laris sepanjang musim percutian dan memperkenalkan produk yang hampir sama dengan produk tersebut ke pasaran. Selain dari itu, anda juga boleh meningkatkan kepelbagaian produk di kedai online anda dengan memperkenalkan produk-produk yang unik. Ini akan mempamerkan kelainan kedai anda berbanding pesaing-pesaing anda yang lain. Untuk melakukan tugasan ini, anda seharusnya menjalankan kaji selidik terhadap pelanggan-pelanggan anda untuk mengetahui produk apakah yang mereka inginkan.

2) Mengembangkan Perniagaan Anda Ke Pasaran Asing

Mengembangkan perniagaan ke pasaran asing boleh membantu untuk menjana keuntungan tambahan hanya dengan pelaburan yang kecil. Sekiranya sebelum ini anda hanya mengambil tempahan hanya dari seluruh Malaysia, mulakan langkah anda untuk menjual produk anda di peringkat antarabangsa. Anda boleh mensasarkan negara-negara yang tertentu dengan mencipta produk-produk jualan yang bersesuaian dengan citarasa masyarakat setempat.

Sebagai pelaburan, anda boleh mengklasifikasikan laman web anda mengikut pasaran tempatan dengan cara menggunakan bahasa dan nilai matawang tempatan sebagai medium perhubungan melalui kedai online anda.

3) Meningkatkan Pengalaman Pelanggan

Sukar bagi kita untuk mengukur dan menilai pengalaman pelanggan kita. Tetapi kita perlu sentiasa memantau pengalaman pelanggan ini kerana ianya akan membuahkan hasil perniagaan yang menguntungkan. Untuk menilai pengalaman pelanggan anda ini, jalankan satu kaji selidik untuk memeriksa kepuasan pelanggan apabila melayari kedai online anda. Anda juga boleh menggunakan perunding untuk menjalankan kaji selidik ini.

Hasil daripada kaji selidik ini boleh digunakan untuk anda meningkatkan lagi pengalaman pelanggan anda selain meningkatkan juga keuntungan anda. Apabila pelanggan melawati laman web anda berasa selesa dan berpuas hati terhadap servis dan produk yang anda tawarkan kepada mereka.

4) Melancarkan Saluran Jualan Baru

Salah satu faktor perniagaan secara online dapat berkembang dengan pesat adalah kerana pengenalan pelbagai cara untuk menjual produk. Sekiranya laman web anda tidak memperkenalkan kaedah-kaedah lain bagi tujuan jual beli, ini mungkin akan merugikan anda. Salah satu kaedah penjualan terbaru yang diperkenalkan melalui ecommerce ini adalah perniagaan menerusi peranti mudah alih, atau dikenali sebagai mobile commerce. Mobile commerce ini mampu untuk menjana keuntungan yang lebih dengan pelaburan yang sedikit.

Jualan perniagaan kepada perniagaan atau Busines-to-Business (b2b) juga adalah salah satu saluran perniagaan yang anda boleh di lancarkan. Perniagaan ini memerlukan anda untuk menawarkan ciri-ciri baru di dalam perniagaan anda seperti:

a) Bahagian produk yang dicari dan muat naik
b) Kuota /saham
c) Mengintegrasi sistem perolehan

Akhir sekali, pertimbangkan untuk menjual barangan anda di eBay. Langkah ini adalah mudah dan ianya mampu untuk menjana keuntungan yang besar.

5) Berkolaborasi Dengan Laman Yang Lain

Laman web anda akan menjana keuntungan tambahan sekiranya anda berkolaborasi dengan peniaga online yang lain dengan cara saling menjual produk sesama sendiri di laman web masing-masing. Sebagai contohnya, sekiranya anda menjual perabot rumah, anda boleh bekerjasama dengan peniaga yang menjual produk hiasan dalaman rumah.

Ini akan meningkatkan hasil jualan rakan kongsi anda dan akan memberikan anda keuntungan melalui hasil komisyen daripada jualan tersebut. Selain itu, rakan kongsi anda juga boleh mempromosikan produk jualan barangan anda di laman web perniagaan mereka dan ini akan meningkatkan hasil jualan anda.

6) Menaikkan Harga Barangan

Untuk kepastian, anda tidak boleh menaikkan harga barangan dengan begitu kerap. Walaupun, ini adalah cara yang paling mudah untuk mendapat lebih banyak wang. Sebaik-baiknya anda seharusnya membandingkan harga jualan barangan anda dengan pesaing-pesaing anda terlebih dahulu sebelum anda menentukan samada boleh atau tidak untuk anda menaikkan harga barangan tersebut.

Seterusnya apa yang anda boleh lakukan adalah untuk memastikan samada pembeli boleh bertoleransi atau tidak terhadap kenaikan harga barangan tersebut, sekiranya anda memaklumkan akan hal kenaikan harga barangan tersebut kepada mereka terlebih dahulu.

Sebagai peniaga, anda juga perlu mengetahui bahawa peningkatan harga yang kecil sekalipun akan membawa pertambahan terhadap keuntungan hasil jualan anda. Anda mungkin akan mengalami sedikit rintangan sekiranya anda melakukan pertukaran harga secara kerap di kedai online atau sekiranya anda hanya menjual satu jenis produk sahaja.

7) Tingkatkan Pemasaran Anda

Anda perlu sentiasa meningkatkan usaha pemasaran anda, baik untuk produk atau laman web anda. Sebagai langkah permulaan, cari maklumat mengenai strategi-strategi yang boleh digunakan untuk mendapatkan pulangan daripada hasil pelaburan anda. Selain dari itu, langkah-langkah dibawah juga boleh digunakan untuk meningkatkan usaha pemasaran perniagaan anda:

1) Loyalty program. Ganjaran kepada pelanggan yang setia menggunakan produk anda.
2) Tawaran Untuk Pelanggan Baru. Hantar emel kepada pelanggan-pelanggan yang belum pernah melayari laman web anda. Sertakan maklumat mengenai kempen jualan anda serta tawaran-tawaran yang akan mereka peroleh.
3) Facebook. Gunakan Facebook sebagai medium perantaraan anda dan juga pelanggan-pelanggan anda. hal ini kerana, Facebook sudah terbukti mudah bagi anda untuk menjalinkan rangkaian serta memperluaskan promosi jualan barangan anda.
4) Free sample. Ini adalah teknik pemasaran yang lama tetapi terbukti berhasil untuk mempromosikan produk.

8) Keperihatinan Terhadap Faktor Keselamatan dan Prestasi

Keprihatinan pembeli terhadap isu keselamatan mungkin akan menyebabkan mereka kurang menggunakan kad kredit dalam urusniaga online. Hal ini juga mungkin menyebabkan pelanggan kurang melawati laman web anda. Dengan menunjukkan pengiktirafan sijil SSL dan mempamerkan logo SSL akan membantu anda membina keyakinan pembeli untuk membeli barangan daripada anda menerusi urusniaga online.

Prestasi yang perlahan mungkin akan mengakibatkan anda kehilangan pelanggan yang datang melawat laman web anda. sekiranya laman anda mengalami masalah prestasi pada tahun 2011, ianya adalah penting untuk anda meningkatkan prestasi laman web anda.

Tetapi anda seharusnya pertimbangkan kadar pertumbuhan laman web anda untuk meningkatkan prestasi dan skala.

9) Beroperasi Dengan Lebih Efisien

Mengurangkan kos akan meningkatkan keuntungan anda. Pada permulaan tahun baru ini adalah masa yang sesuai untuk anda melihat semula kos anda. Pertimbangkan perkara-perkara berikut:

a) Lakukan proses rundingan semula dengan pembekal
b) Menghentikan pengeluaran produk yang memberi margin yang rendah atau pulangan yang sedikit
c) Mengenal pasti alternatif lain bagi tujuan perkapalan dan penghantaran barangan
d) Periksa sistem akaun anda dan pastikan proses penentuan harga dan invois adalah tepat
e) Mempertimbangkan semula operasi-opearsi perniagaan yang tidak penting dan fokus kepada aktiviti-aktiviti yang lebih menguntungkan.