ad

Thursday, September 6, 2012


Bahagian 6: Masalah Yang Sering Dihadapi Oleh Peniaga

Terdapat beberapa masalah utama yang sering menjadi penghalang kepada peniaga untuk membuka kedai online. Oleh itu, di sini saya nyatakan dengan lebih jelas beberapa masalah peniaga.


a) Tiada Kepakaran Teknikal Untuk Membuka Kedai Online
   Sebagai contoh, terdapat salah seorang peserta kursus sewaktu seminar yang diadakan oleh Lot.my yang juga menghadapi masalah ini. Beliau yang berasal daripada Kedah telah mengemukakan soalan sewaktu seminar tersebut bahawa beliau tidak memahami langsung apa yang telah diberitahu sepanjang sesi seminar itu berlangsung. Lalu, tenaga pengajar menghampiri beliau untuk mengetahui masalah sebenar beliau.  Tenaga pengajar meminta beliau membuka laptop yang kelihatan masih baru dan membuka laman web Lot.my.

   Tenaga pengajar bertanyakan sama ada beliau mempunyai e-mel atau tidak. Beliau menggelengkan kepala, lalu tenaga pengajar membantu untuk membuat e-mel untuk beliau. Apabila tenaga pengajar meminta untuk menekan butang ‘ENTER’ pada laptopnya, beliau seperti teragak-agak untuk menekannya. Beliau tidak mengetahui langsung dimana letaknya butang ‘ENTER’. Daripada situ, barulah tenaga pengajar dapat mengetahui masalah peserta tersebut yang tidak mempunyai kepakaran langsung mengenai komputer.

   Tenaga pengajar meminta beliau mempelajari tentang kedai online melalui laman web Lot.my. Tenaga pengajar hanya memberikan tunjuk ajar secara asas pada mulanya. Selepas dua bulan, beliau berjumpa dengan tenaga pengajar dengan mengucapkan terima kasih kerana memperkenalkan beliau dengan Lot.my. Atas usaha beliau sendiri dan sistem Lot.my yang mudah dan ringkas, sekarang beliau  sudah mempunyai kedai online sendiri.

b) Tidak Tahu Membuat Pemasaran Online
   Masalah ini sering berlaku kepada peniaga online yang tidak tahu untuk mempromosikan kedai online mereka. Kebanyakan mereka tidak mempunyai kepakaran dalam menggunakan blog, facebook fanpage, dan mailing list. Kewujudan medium-medium yang penulis sebutkan tadi sangatlah penting untuk membantu peniaga meningkatkan pembeli yang menggunakan kedai online mereka.

   Sebagai contoh, seorang peserta kursus Lot.my telah membuat kedai online beliau sendiri. Setelah hampir dua bulan, produk beliau masih tidak ditempah oleh sesiapa. Lalu, beliau datang ke pejabat Lot.my untuk memberitahu masalah beliau. Setelah dikenalpasti, masalah beliau ialah tidak mempunyai kemahiran untuk membuat pemasaran online.

   Tenaga pengajar di Lot.my telah memberikan tunjuk ajar dalam membuat blog dan facebook fanpage. Beliau mula membuat promosi tentang kedai online beliau di blog dan facebook fanpage. Dalam masa hanya dua ke tiga hari, sudah ada pesanan yang dibuat di kedai online beliau.

c) Tidak Tahu Apa Yang Hendak Dijual?
   Pernah ada seorang pelanggan Lot.my yang menghadapi masalah ini. Namanya Cik Rohaya yang berasal dari Kuala Lumpur. Beliau sudah mempunyai kedai online sendiri, namun masih tidak tahu produk apa yang harus dijual. Beliau datang ke pejabat Lot.my untuk meminta cadangan tentang produk yang ingin dijual. Tenaga pengajar di Lot.my telah membuat senarai semak tentang minat Cik Rohaya. Cik Rohaya memberitahu bahawa beliau sangat berminat dalam bidang fesyen. Tenaga pengajar Lot.my  mencadangkan siapa yang bakal menjadi sasaran pelanggan dalam perniagaan fesyen.

   Setelah membuat analisis, Cik Rohaya lebih berminat untuk mereka fesyen pakaian untuk wanita. Justeru, masalah Cik Rohaya dapat diselesaikan dengan menjual produk pakaian untuk wanita. Jadi, setiap perniagaan yang ditubuhkan perlu dikenalpasti dahulu apa produk yang hendak dijual. Produk yang hendak dijual hendaklah menepati minat kita supaya kita tidak mudah merasa bosan dengan kerja yang kita lakukan.




4 comments:

GLORIA'S LOAN COMPANY on November 21, 2019 at 7:04 PM said...

Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda mahu memenuhi impian anda dengan dana?
Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
Adakah anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi?
Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
Mendapatkan kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

Data pemohon:
1) Nama Penuh:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Kerja:
6) Nombor telefon:
7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
8 Pendapatan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
10) Tempoh pinjaman:
11) Adakah anda memohon sebelum:
12) Tarikh Lahir:
Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
{gloriasloancompany@gmail.com} atau
WhatsApp Nombor: +1 (815) 427-9002
Selamat sejahtera

Mohammad Ismali on March 16, 2020 at 2:50 AM said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Alberth Eduard Sanady on March 24, 2020 at 4:02 PM said...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

Angga Annisa on August 23, 2020 at 8:47 PM said...

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Post a Comment