ad

Thursday, February 24, 2011


Menukar “Windows Shoppers” Kepada Pembeli

1 comments

Menurut Wikipedia, “Window Shopper” di definasikan sebagai individu yang singgah atau melihat sesuatu kedai tanpa niat untuk membeli atau belum membuat keputusan untuk membeli.

Bagi peniaga, Window Shopper adalah prospek. Anda perlu bijak menggunakan peluang seperti ini untuk mempertingkatkan jualan. Di sini kami kongsikan beberapa tips untuk menukarkan Window Shopper kepada pembeli :

Berikan Mereka Langganan Newsletter

Tawarkan mereka untuk melanggan newsletter anda untuk mengetahui maklumat lanjut tentang produk anda. Dengan newsletter, anda boleh mempromosikan mereka dengan tawaran-tawaran terkini di kedai anda. Umumkan kepada mereka diskaun dan promosi terkini di kedai anda. Tunjukkan promosi terkini yang terbaik dari anda untuk menanam minat mereka dengan produk anda pada masa akan datang.

Berikan Mereka Nasihat Percuma

Melalui newsletter juga anda berpeluang membina hubungan dengan mereka. Cuba kongsikan dengan mereka tips dan nasihat percuma tentang topik perniagaan anda. Lakukan juga survey untuk mengetahui permasalahan yang mereka sering hadapi. Kemudian, cuba bantu mereka untuk menyelesaikan masalah tersebut. Ini dapat menambah kepercayaan mereka terhadap anda.

Tawarkan Mereka Kupon

Kupon adalah satu kata kunci yang sangat hangat dalam apa jua medium pemasaran perniagaan. Prospek yang berminat dengan kupon bermakna mereka mempunyai minat terhadap produk. Jadi, gunakan 'feature Coupon' yang telah kami sediakan untuk anda di Lot.my. Hadkan kupon tersebut untuk masa dan jumlah tertentu saja untuk memastikan prospek sentiasa “alert” terhadap produk anda pada masa akan datang.

Tawarkan Bonus

Bila menyebut tentang bonus, sudah pasti ramai yang terfikir ia adalah sesuatu yang mempunyai nilai yang tinggi. Jadi, apa salahnya jika anda memberi mereka bonus, untuk menambah nilai kepada apa yang mereka telah beli. untuk membuatkan ia lebih eksklusif, hadkan bonus tersebut kepada jumlah atau waktu tertentu sahaja. Ini dapat mempengaruhi keputusan mereka untuk membeli. Pastikan bonus tersebut adalah relevan dengan apa yang mereka beli. Contohnya, jika mereka membeli lebih dari 5 produk dalam sesuatu masa, berikan mereka shipping percuma.

Gambar Kredit

Monday, February 21, 2011


Labels: ,

Menggunakan Forum Sebagai Medium Pemasaran

0 comments

Sebelum ini kami pernah berkongsi dengan anda 3 tips untuk melakukan pemasaran di forum. Bagaimana? Sudahkah anda mengaplikasikan tips tersebut? Forum masih lagi antara sumber trafik yang bagus di internet. Walaupun forum di katakan satu sumber trafik yang "oldschool" namun ia di lihat masih relevan sehingga kini. Tidak salah anda mencuba.

Ini kerana forum menjadi tempat untuk berkumpul bagi sekumpulan manusia yang mempunyai minat yang sama. Contohnya, orang ramai yang berkumpul di forum Lot.my, mempunyai minat yang sama iaitu 'perniagaan internet melalui e-dagang'. Mereka tidak berkumpul di situ kerana minat terhadap 'fesyen'.

Anda perlu membina kredibiliti sebelum memasarkan produk anda di forum. Ia boleh di lakukan dengan berkongsikan maklumat yang berguna dengan forumer yang lain. Apabila forumer mendapat manfaat dari anda, maka anda akan menjadi bahan rujukan kepada mereka. Jika anda berada di forum kesihatan, anda boleh kongsikan dengan forumer lain tips kesihatan yang berguna untuk mereka. Ini bukan sahaja dapat membina kredibiliti anda, malah reputasi dan kepercayaan forumer atau prospek terhadap anda akan meningkat.

Selain itu, anda juga boleh menggunakan forum untuk membina hubungan dengan forumer lain. Malah, anda boleh mencari rakan niaga anda di forum. Sebelum itu pastikan anda membina hubungan dengan forumer lain melalui pembinaan kredibiliti. Manalah tahu anda dapat bertemu dengan rakan niaga anda di situ. Tidak sukar, kerana sesuatu forum itu mempunyai pasaran yang spesifik.

Jadi, manfaatkan forum dan gunakannya dengan sebaiknya, sama ada untuk bertanya masalah atau berkongsi maklumat dengan forumer lain. Dari kami di Forum Lot.my

Tuesday, February 15, 2011


Lot.my + iPay88

0 comments
Berita baik, kini anda boleh menerima bayaran menggunakan iPay88 dalam kedai Lot.my anda.

Apa itu iPay88?
iPay88 adalah sistem pembayaran online untuk kedai e-dagang. iPay88 dapat memudahkan kedai online untuk menerima bayaran dari kad kredit, online banking, e-wallet melalui transaksi internet dengan selamat dan terjamin.

Bagaimana Cara Pengguna Lot.my Untuk Mendaftar dengan iPay88?
Pengguna Lot.my perlu mendaftar dengan memilih servis yang di sediakan iPay88. Kami mencadangkan supaya anda untuk menggunakan servis MYR Gateway untuk proses pembayaran kedai online anda kerana MYR Gateway di lihat sesuai dan mudah untuk pengguna Lot.my yang masih baru ataupun yang sudah lama.

MYR Gateway, membantu peniaga online untuk menerima bayaran pembeli melalui Ringgit Malaysia baik melalui kad kredit, online banking, atau e-wallet dengan selamat. MYR Gateway di khaskan untuk transaksi di dalam nilai Ringgit Malaysia sahaja.

Antara kelebihan iPay88
  • Menerima transaksi bayaran online seperti :
  • Laporan pembayaran online yang cepat dan pantas.
  • Notifikasi pembayaran melalui email atau SMS.
  • Di sertakan dengan ciri-ciri keselamatan.
  • Bantuan Anti Penipuan Pembayaran.
  • Mudah untuk di integrasi.
  • Di sertakan dengan pembayaran melalui email.
  • Di integrasikan dengan Paypal.
Bagaimana Untuk  iPay88 dalam kedai Lot.my?
Untuk mengintegrasikan iPay88 dengan kedai online anda, anda tidak memerlukan pengetahuan teknikal kerana kami sudah menyediakannya untuk anda. Anda tidak perlu risau, kerana Lot.my sudah pun di integrasikan dengan iPay88 dan ia boleh diuruskan dengan mudah dari admin panel anda. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah daftar melalui borang iPay88 yang di sediakan di sini. Ada dua plan yang boleh anda iaitu, iaitu SME Plan dan SOHO Plan.

2 Plan Untuk MYR Gateway :
  • SME Plan – Secara asasnya, ia di reka untuk peniaga yang mempunyai jualan online lebih dari RM4,000. Ia sesuai untuk perniagaan yang besar. Maklumat lanjut tentang SME Plan boleh di lihat di sini.
  • SOHO Plan – Direka untuk peniaga yang mahukan yuran yang berpatutan. Plan ini di cadangkan untuk anda yang membuat perniagaan secara kecil-kecilan di internet. Anda boleh dapatkan maklumat lanjut tentang plan ini di sini.

Checklist Pendaftaran iPay88 :
  1. Pilih plan MYR Gateway yang anda mahukan, sama ada SME atau SOHO.
  2. Setelah memilih plan yang anda mahukan, isikan borang pendaftaran.
  3. Kemudian, hantarkan borang tersebut kepada iPay88 untuk proses seterusnya. Maklumat penghantaran ada didalam borang tersebut.
  4. iPay88 akan meneliti borang anda. Setelah selesai iPay88 akan memberi anda arahan seterusnya berserta dengan Merchant ID dan Merchant Key untuk di integrasikan dengan kedai online anda.
  5. Aktifkan iPay88 dan masukkan Merchant ID dan Merchant Key di setting Payment > iPay88 dalam admin kedai anda.
  6. Walla!

Monday, February 14, 2011


Labels:

Option Produk, kini dengan Kuantiti!

0 comments

Atas permintaan ramai, kami telah menambahbaik 'Option' produk dengan pilihan untuk meletakkan kuantiti bagi setiap option. Untuk setiap produk dalam katalog anda, pelbagai option boleh diletakkan berserta kuantiti stok bagi setiap option tersebut. Malah anda boleh memilih untuk jumlah tersebut ditolak atau tidak setiap kali pembelian dibuat. Dengan ciri baru ini, diharap anda dapat menambah baik proses kemaskini stok kedai anda.

Tambah menarik, ciri baru inti datang standard dalam plan percuma dan berbayar!

Sunday, February 13, 2011


Labels:

5 Ways the New Facebook Pages Can Benefit Your Business

0 comments

Last week brought a whole new set of Facebook page changes which we covered in some depth but there is another angle that we’ve been thinking about that didn’t occur to us at first and that is business networking. The biggest change of all for me was the fact that you could log in as a business and take the profile of the business around Facebook rather than using your own personal profile and although this seems like a minor change I think it will have far reaching consequences.

There is no doubt that Facebook has put a lot of thought in to how people will use the new Facebook business pages and as we always see people will start finding their own uses for their business as time goes on.

Business Networking?

The fact that you can log in as a business rather than a personal profile is a huge step forward and one that opens a whole host of new networking opportunities. Up until now you had to work within the confines of your own page but now you take you business identity all over Facebook and the web in general. You can like things, comment on other pages and engage in entirely new ways.

This change should not be underestimated because the networking potential of commenting on other pages and actively engaging with users away from your own business page is huge. The important thing to remember here is that every time you engage somewhere it will leave a link back to your own page so very much like commenting is a good strategy for growing blog traffic the same now applies to Facebook.

Lead Generation?

You never really knew up until now who was running Facebook pages. It could have been somebody from an agency, the brand manager or just an intern. There was no simple way to contact business owners and the page was pretty much a broadcast tool unless you wanted to leave a public comment on the wall. With the new settings it will be far easier to get in touch with business owners or people who run the pages so this could become a great lead generation tool as many businesses now have a Facebook presence of some sort.

Improved Customer Service

Plenty of brands have been using Facebook as a customer service tool already but they’ve been doing so in a very constricted way because of the structure of the old pages. Page owners couldn’t even get notifications about new comments or engagement but that has all changed now that you can log in as your business.

Twitter has been a far better customer service tool to date but these changes make Facebook more “real time” for page admins. Add in the fact that you can see who is in charge of the page now and Facebook just became a far better customer service tool than it was yesterday.

Products And Services

Facebook is rigid in the way that it is built and what you can do design wise but the new photo lay out is tailor made for products, services and innovative ways of displaying. Much the same way as images were hacked on personal profiles to do cool stuff the same will be happening on business pages as we speak. A great place to show off your latest campaigns or do something innovative with photoshop me thinks!

Commenting on 3rd Party Sites

The new commenting system that Facebook is rumored to be rolling out in the next couple of weeks could make things even more interesting again. Imagine taking your business identity all over the web and leaving comments that all lead back to your business page. At the moment Facebook doesn’t allow you to do this as you can see from the screen grab below but I’d be stunned if this didn’t arrive in the future.

This could be for people who either want to promote their pages or build themselves in to the experts in their field the ability to leave comments around the web. The other angle is integrating Facebook comments in to your own site when they launch and being able to use your Facebook profile to answer everything and have a seamless experience.

Credit - TNW

Friday, February 11, 2011


Labels: ,

Premium Akaun : RSS Feed untuk Kedai Anda

0 comments
Salah satu ciri-ciri baru yang kami perkenalkan dalam Akaun Premium adalah RSS feed.

RSS di alamat kedai anda

RSS (Really Simmple Syndication) merupakan cara mudah mudah untuk menyebarkan maklumat tentang produk baru dalam kedai anda. Dengan RSS, setiap kali anda mengemaskini kedai anda, semua pelanggan (yang melanggan RSS feed kedai anda) akan diberitahu tentang produk tersebut secara langsung.

Contoh RSS dalam paparan Google Reader

Bagi yang menggunakan media sosial seperti Facebook, Twitter dan blog  untuk memajukan perniagaan mereka, RSS merupakan kombinasi yang sangat berkesan.

Anda boleh langgankan RSS secara automatik dalam FB Page anda (lihat sini bagaimana). Setiap kali anda tambah produk, ia akan dipaparkan secara langsung ke wall FB Page anda. Begitu juga sekiranya anda menggunakan Twitter(lihat sini bagiamana), blog(lihat sini bagaimana) dan sebagainya.

Dengan kemudahan RSS ini, kami yakin, maklumat tentang kedai anda akan dapat disebarkan secara lebih pantas dan berkesan.

Apa tunggu lagi, upgrade akaun anda ke akaun Premium hari ini dan sebarkan kemaskini kedai anda dengan pelanggan secara langsung.

Monday, February 7, 2011


Kenapa Anda Tidak Perlu Melakukan Spam

0 comments

Email spam atau di kenali sebagai Junk email ialah email yang di hantar tanpa keizinan penerima. Ia juga di kenali sebagai spamming. Biasanya spamming di buat sebagai bertujuan untuk mempromosi sesuatu produk atau servis. Tindakan menghantar email tanpa keizinan ini umpama menceroboh dan mengganggu privasi seseorang. Ini boleh menjatuhkan reputasi sesuatu perniagaan.

Bagaimana Untuk Menghantar Email Tanpa Melakukan Spamming

Jika anda ingin menggunakan email sebagai medium berhubung dengan prospek, gunakan "Permission based email", iaitu menghantar email dengan keizinan penerima. "Permission based email" boleh di lakukan dengan menggunakan Email Autoresponder. Ia akan menghantar email secara automatik kepada pelanggan samada mempromosi produk terkini atau mengingatkan mereka tentang perniagaan anda. Terdapat banyak jenis Autoreponder di pasaran, seperti Aweber.com, Getresponse.com, iContact.com dll

Kebanyakan usahawan yang terkenal mencadangkan supaya email di hantar sebanyak lebih 7 kali pada permulaan, untuk memastikan pelanggan dapat mengenali anda. Melalui email, gunakan personalization untuk menambah kemesraan dengan pelanggan. Beberapa tips lain yang boleh anda aplikasikan dalam pemasaran email :

1) Kumpul email pelanggan anda melalui kupon promosi, kerana kupon menunjukkan mereka berminat untuk membeli produk anda.

2) Sentiasa menggunakan double opt-in untuk memastikan subscriber mengesahkan email sebelum mereka menerima email anda.

3) Pada permulaan email, beritahu kelebihan perniagaan atau produk anda berbanding dengan yang lain.

4) Tunjukkan juga produk anda yang paling hangat, supaya mereka tahu anda sudah mempunyai pelanggan yang pernah membeli.

5) Beritahu mereka bahawa produk anda adalah yang terbaik dan customer support anda sentiasa bersedia membantu mereka.

6)Letakkan nama dan alamat fizikal produk dan syarikat anda di bahagian bawah email.

7) Pastikan email anda, mempunyai unsubscribe link yang jelas di bawah email untuk membolehkan pelanggan unsubscribe email anda jika mereka tidak berminat lagi.