ad

Sunday, August 21, 2011


Kenapa Harga Diskaun Boleh Membahayakan Perniagaan Anda?

0 comments

Percaya atau tidak, salah satu kesilapan besar yang di buat oleh perniagaan kecil ialah selalu memberikan diskaun. Walaupun mungkin ia cara yang mudah untuk anda mendapatkan pelanggan, tetapi ia sebenarnya boleh membahayakan perniagaan anda. Ia akan sentiasa membuatkan pelanggan anda terfikir tentang samada produk atau servis yang mereka beli berbaloi atau tidak.

Sebelum anda membuat diskaun untuk servis atau produk anda, pertimbangkan dahulu 5 sebab kenapa diskaun mungkin boleh membahayakan perniagaan anda:

Pelanggan tidak mempedulikan produk

Dengan memberi diskaun, fokus utama adalah pelanggan adalah ‘harga’ dan bukannya produk atau servis. Jangan membuatkan pelanggan terlalu fokus pada harga diskaun, batkan mereka lebih fokus anda pada kualiti produk atau servis anda. Pastikan selain harga, pelanggan anda juga berpuas hati dengan produk anda.

Kualiti semakin menurun

Apabila perniagaan anda fokus pada harga (diskaun), ia perlu fokus pada ‘kuantiti’ produk kerana produk pada harga diskaun perlu di promosikan pada kuantiti yang banyak untuk menjana lebih keuntungan. Jadi anda perlu memastikan kuantiti produk yang mahu di promosikan sentiasa mencukupi dan di siapkan pada masa yang di tetapkan, dan ini boleh menyebabkan penurunan kualiti produk. Apabila kualiti sudah di ketepikan, pastilah kredibiliti perniagaan anda semakin jatuh di mata pelanggan.

Perang Harga

Diskaun boleh menyebabkan perang harga dengan pesaing anda. Ini amat berbahaya kerana ketika ‘perang harga’ setiap perniagaan mahu mempromosikan produk pada harga yang rendah. Jika anda perniagaan yang kecil anda akan rugi banyak dan sudah pasti yang selamat ialah perniagaan yang mempunyai modal yang lebih banyak, iaitu perniagaan atau syarikat yang besar.

Persepsi yang salah dari pelanggan

Apabila diskaun selalu di berikan, sudah pasti persepsi pelanggan terhadap produk anda negatif, mereka anda berfikir bahawa harga sebenar produk atau servis pasti tidak berbaloi untuk di beli, kerana mereka selalu di promosikan produk anda dengan harga diskaun. Kenapa tiada harga sebenar?

Pelanggan yang tidak setia

Di mana ada harga diskaun atau harga murah di situ ada pelanggan. Ya, pelanggan memang mahukan harga murah. Tetapi anda tidak perlu selalu memberikan harga diskaun kerana ia seperti mengajar mereka untuk tidak setia kepada perniagaan anda, kerana kelak mereka akan hanya biasa membeli dengan harga diskaun dan apabila anda sudah tidak memberikan harga diskaun mereka akan ‘lari’ kepada peniaga yang memberikannya.

Gambar kredit: ShutterStock

Monday, August 15, 2011


Bagaimana Menulis Blog Untuk Perniagaan Anda

0 comments

Blog merupakan medium yang sinonim dengan internet. Blog banyak memainkan peranan dalam menyebarkan maklumat serta informasi terkini dunia. Boleh dikatakan lebih daripada 50% kandungan di internet adalah dari blog.

Malah banyak laman-laman web besar di internet menggunakan blog dalam menyebarkan maklumat, seperti Wall Street Journal, Forbes, CNN dan lain-lain. Google sendiri memberi kelebihan kepada blog-blog yang mempunyai kandungan yang bagus untuk mendapat ranking yang baik di laman carian mereka. Ini menunjukkan betapa pentingnya peranan blog dalam menyebarkan informasi di internet.

Usahawan juga perlu memanfaatkan blog untuk mempertingkatkan produktiviti perniagaan mereka. Terdapat 2 jenis blog untuk perniagaan:

1) Blog untuk mengemaskini aktiviti perniagaan.
2) Blog untuk berkongsi informasi tentang industri perniagaan.

Melalui blog, usahawan boleh:

1) Membina kredibiliti mereka di dalam sesuatu industri perniagaan itu dengan berkongsi informasi dan tips mengenai industri itu sendiri.

2) Membuat pelancaran atau pra pelancaran produk yang akan datang, kerana blog di lihat lebih "reader friendly" berbanding laman web rasmi.

3) Berkongsi mengenai aktiviti dan kemaskini terkini perniagaan kepada pelanggan.

Apa yang ingin di tekankan di artikel kali ini ialah menggunakan blog untuk medium mempertingkatkan kredibiliti usahawan. Ini boleh di lakukan dengan berkongsi dengan pelanggan tips-tips yang membantu pelanggan menyelesaikan permasalahan mereka. Jika anda berjaya menyelesaikan permasalah mereka, anda pasti akan menjadi "guide" pada mereka seterusnya akan menjadi rujukan yang utama.

Kredit gambar

Sunday, August 7, 2011


Tips Untuk Mengoptimasikan Kedai Online Anda

0 comments

Pembeli online seringkali mempunyai selerayang berubah-ubah dan ini menjadikan persaingan untuk menarik perhatian mereka untuk berbelanja di kedai online adalah sengit. Oleh yang demikian, mengoptimasikan setiap aspek dalam kedai online anda adalah amat penting.

Oleh kerana kami sudah biasa dengan sistem 'ecommerce, kami senaraikan beberapa langkah yang boleh di lakukan untuk mengoptimumkan jualan kedai online.

Pastikan kedai online anda 'laju'. Apabila pembeli datang ke kedai online anda, kelambatang kedai anda beroperasi boleh membunuh selera membeli mereka. Dan, sebenarnya banyak kandungan media di kedai yang boleh memperlahankan anda. Di cadangkan anda mengurangkan kandungan media seperti video, audio dan gambar yang bersaiz besar.

Buatkan pembeli datang kembali!. Setiap saat, boleh dikatakan ramai pelanggan yang berpotensi meninggalkan shopping cart, meninggalkan kedai online anda. Tetapi tidak buang masa anda, cuba analisis mengapa mereka meninggalkan kedai online dan ambil tindak balas yang sewajarnya.

Gunakan kupon. Kebanyakan pembeli online yang sedang membeli belah gemar mencari kupon sebelum membayar. Mereka akan mencari kupon di mana-mana laman web menawarkan kupon. Apabila jumpa kupon, mereka mungkin akan kembali ke shopping cart, tetapi keuntungan anda mungkin akan kurang sedikit.

Salah satu cara untuk menangani masalah ini adalah dengan mewujudkan laman kupon anda sendiri yang memuatkan kupon disesuaikan berdasarkan data pengguna. Pendekatan ini akan membawa lebih banyak pelanggan.

Jualan hari cuti. Kebanyakan laman web bergantung kepada jualan waktu cuti untuk meningkatkan jualan dan keuntungan. Trafik dan pengunjung pada waktu ini sangatlah banyak. Adakah anda bersedia untuk jualan pada waktu ini? Pastikan kedai online anda sudah bersedia sepenuhnya. Ingat pada waktu ini amat penting untuk anda mengukuhkan hal-hal seperti inventori dan khidmat pelanggan.

Wednesday, August 3, 2011


Infographic: What Are the Most Effective Ad Media?

0 comments


Via: BuySellAds

Aplikasi-aplikasi Internet Untuk Memudahkan Kerja Anda

0 comments

Terdapat banyak aplikasi di internet yang berguna untuk memudahkan kerja perniagaan serta meningkatkan produktiviti anda. Dan yang lebih menarik kebanyakan aplikasi ini percuma untuk di gunakan baik di komputer ataupun telefon anda.

SpringPad - Simpan nota.

Jika anda mempunyai 'task', idea, nota atau apa sahaja yang terlintas di kepala, anda boleh simpankan ia di Springpad untuk rujukan kemudian nanti. Anda boleh set nama projek dan tarikh untuk nota tersebut. Malah anda juga boleh kongsikan 'note' anda kepada rakan-rakan anda.

RescueTime - Menguruskan masa.

RescueTime adalah aplikasi untuk menguruskan masa anda. Ia mampun mempertingkatkan produktiviti anda dengan menguruskan masa anda melakukan sesuatu. Ia juga boleh mengingatkan anda dari terlalu laman menangguh kerja atau projek anda. Walaubagaimanapun, RescueTime adalah aplikasi berbayar, anda masih boleh mencuba ia selama 14 hari secara 'free trial'.

DropBox - Menyimpan file.

Dropbox ialah umpama sebuah stor maya anda. Dimana melalui Dropbox anda menyimpan atau 'backup' segala file di komputer anda. Setelah anda menyimpan file anda ke Dropbox, ia akan boleh di akses dimana sahaja tanpa perlu anda membawa 'harddisk' komputer anda. Anda boleh mengakses segala file komputer anda melalui Dropbox di mana sahaja asalkan mempunyai talian internet.

Skype - Berhubung dengan pelanggan.

Skype memudahkan anda berhubung dengan pelanggan anda. Anda bukan sahaja boleh berhubung melalui teks, malah anda juga boleh menggunakan 'live video' untuk bersemuka dengan pelanggan anda. Selain itu, anda juga boleh mengadakan mesyuarat secara online dengan rakan-rakan anda melalui 'video conferencing'.


SlideShare - Persembahan/presentation.

Anda boleh berkongsi 'slide' persembahan Powerpoint anda kepada rakan-rakan anda melalui SlideShare. Selain itu, anda boleh gunakan ia untuk mempersembahkan produk dan ciri-cirinya kepada bakal pelanggan anda, hanya dengan meletakkan SlideShare ini di laman web anda.

Prezi - Persembahan/presentation yang lebih cantik.

Prezi tidak jauh beza dengan SlideShare. Cuma, jika anda bosan dengan persembahan Powerpoint yang terlalu biasa, anda boleh mencuba Prezi. Prezi memberikan anda efek-efek yang menarik untuk persembahan anda, yang mana bleh meningkatkan impression anda kepada sesiapa yang melihat persembahan anda.

Image credit: Gawker

Monday, August 1, 2011


Overlooked Secrets Of Successful Entrepreneurs

0 comments

Entrepreneurs are not born successful. They work long and hard to achieve their goals. If you have a plan and are willing to put forth the time and effort needed to see your plan through, you too can be the kind of entrepreneur you desire to be.

There are some important, often overlooked secrets to remember as you work your way down the path to success.

The first thing you must know is that you need to do what you enjoy. When you start out doing what you love, you’ll be happier right from the beginning. Know your talents and tap into them. Don’t waste your valuable time having a career that you can’t stand. If you focus your business on what you know and love, potential employees and clients will notice and be immediately attracted to it. You’ve heard the adage, “You are what you eat.” You are also what you do. If you want to manage your own interior design business, be the best designer possible, as your success as a designer will define the way you feel about yourself and the way others see you.

Don’t forget to project a positive image in both your business and personal lives. Being successful in business starts when you take care of yourself physically and mentally. Get enough exercise. Allow enough time in the day to rest and sleep. If you want to be at your peak when you are promoting your new ideas and business, take time to rejuvenate your personal self. Then, you will project excitement and enthusiasm to everyone you come in contact with.

A big part of success in any aspect of life is learning how to find and maintain balance, particularly between work and play. As important as it is to devote the necessary time to getting your business up and going, you must not let work overtake your life. Make time for breaks. If necessary, schedule break time just like you would an appointment and be vigilant about it.

Vacations are also a must. Maybe you can’t take the time off or spend the money to go on a seven-day cruise, so try a stay-cation. Don’t go into the office, stay home and work on a hobby or take a nap. Sometimes just a day or two are all that it takes to get the spring back into your step and clear your mind. Also, give your employees time off as well. Every person works better on a fully-charged battery.

Another secret is to continue to invest in your education. Look for ongoing classes offered by other successful entrepreneurs and business people. Remember that there is always room for improvement in your business, and if you want to attract success, surround yourself with it. Read books and then read more. There is no such thing as too much knowledge, and every time you learn something new you will become a better business person and a better employer. Above all, be willing to accept advice. You might think this is a tricky concept, but just because you allow someone to give you advice doesn’t mean you have to use it. Be open to new concepts and ideas, but rely on your intellect and instinct. After all, you’re ultimately the only person responsible for your own success.

Finally, look everywhere for opportunity. Don’t be afraid to start out small. Know that sometimes seemingly insignificant opportunities can lead to key developments in your business. As stated before, most successful people become successes because of time and effort. Thinking big but starting out realistically will get you where you want to be faster than trying to become a millionaire overnight.

Credit - YoungEntrepreneur.com