ad

Tuesday, October 26, 2010


Labels:

5 Tips Asas Untuk Meningkatkan Ranking Anda Di Search Engine

1 comments


Mendapat ranking yang baik di search engine adalah perkara penting bagi setiap laman niaga. Ini kerana peratusan pengguna internet yang mencari maklumat menggunakan search engine adalah tinggi. Jika laman niaga anda berada dalam ranking yang baik, iaitu ranking di muka pertama, peluang anda untuk mendapat trafik sangat tinggi. Di sini kami kongsikan 5 tips asas untuk meningkatkan ranking anda di Google.

1) Optimasikan kandungan laman niaga anda – Ini adalah perkara terpenting, kerana tanpa isi kandungan yang bagus, search engine tidak akan dapat mengenalpasti topik laman niaga anda. Semakin bagus isi kandungan anda semakin tinggilah peluang laman niaga anda berada di laman pertama search engine, ingat content is a king.

2) Gunakan Social Bookmark – Terdapat banyak laman social bookmark yang boleh anda gunakan untuk submit laman niaga anda. Jika anda mempunyai target pasaran tempatan anda boleh menggunakan laman social bookmark tempatan seperti Gengblogger & Myebuzz. Tetapi jika anda mempunyai target yang lebih besar dan global, gunakan laman social bookmark luar negara seperti Digg.com, Stumbleupon.com, Reddit.com etc

3) Membeli review dan iklan – Terdapat banyak laman-laman blog tempatan yang mempunyai nilai autoriti yang tinggi. Sangat bagus jika dapat membina link anda di laman-laman yang mempunyai link yang autoriti seperti ini, kerana ia akan menguatkan populariti link laman niaga anda di search engine. Anda boleh cuba bertanya pemilik laman-laman blog untuk membeli atau menyewakan iklan disitu. Untuk lebih efektif, gunakan iklan berbentuk text supaya mudah untuk search engine mengenalpasti laman niaga anda.

4) Meninggalkan komen – Salah satu teknik yang mudah dan efektif ialah meninggalkan komen di laman web yang anda singgah. Untuk lebih efektif tinggalkan komen di laman web yang berkaitan dengan perniagaan anda, contohnya jika anda berniaga tudung, komen di laman web yang sama. Selain menambah populariti link anda, ia juga dapat mempromosi laman niaga anda kepada umum, secara tak langsung mengeratkan hubungan dengan orang ramai.

5) Meletakkan link ke laman direktori – Kebanyakan laman web direktori di internet mempunyai nilai autoriti yang bagus. Tidak kurang juga dengan laman direktori tempatan seperti Blogmalaysia.com, Allmalaysia.info, Ntahla.net dll. Letakkan link laman web anda di sana, kerana biasanya direktori begini mempunyai nilai autoriti yang tinggi dan mampu memberi kekuatan kepada ranking laman niaga anda. Di samping itu, ia juga dapat menarik trafik ke laman niaga anda kerana biasanya pengguna internet gemar mencari laman web yang mereka inginkan di direktori.

Thursday, October 21, 2010


7 Traits of Highly Successful Salespeople

0 comments


The issue of selling is a subject most entrepreneurs dread. All businesses thrive on profit, and profit is a derivative of sales. Often, I hear statements such as:

• “I hate selling.”
• “Why should I learn how to sell when I can just hire salespeople?”
• “I love selling but I hate being rejected.”

There’s nothing absolutely wrong with such statements, but the truth is that we are all born salespeople. This truth is even more profound on entrepreneurs because every entrepreneur is automatically a salesperson. As entrepreneurs:

• We sell our business ideas to investors with an intention to raise venture capital.
• We sell to our customers to generate profits and build brand loyalty.
• We sell to suppliers to prove our credit worthiness.
• We sell our vision to employees to enable them to align with our purpose.
• We sell our dream and mission to highly skilled professionals to make them join our team.

The list can go on and on, but I feel with these few illustrations, you’ve understood the point I am trying to buttress.

“The ability to sell is the number one skill in business. If you cannot sell, don’t bother thinking about becoming a business owner.” – Rich Dad

The purpose of this article is to give you an insight into the life of successful salespeople and specifically highlight the traits that make them successful. If selling millions of dollars worth of products is your concern; if improving your sales skill is your utmost priority; then read on as I highlight seven traits possessed by every successful salesperson.

Seven Traits of Highly Successful Salespeople

1. They are good communicators

Successful salespeople are excellent communicators. They have mastered the art of persuasion. They are eloquent speakers, good listeners, and know a great deal of how to make use of body language.

Take a look at companies with billions of dollars in sales. and you will find out that the entrepreneurs at the helm are powerful communicators. Bill Gates and Steve Jobs are examples of such entrepreneurs. So if you want to be successful in sales, then you must work on your communication skills. If you cannot communicate, you cannot sell.

“Spend a lot of time talking to customers face to face. You will be amazed at how many companies don’t listen to their customers.” – Henry Ross Perot

2. Highly successful salespeople are enthusiastic

Enthusiasm plays a key role in achieving overall success in life, and successful salespeople know this. To succeed in the field of sales, you need to have a positive attitude and be optimistic.

“Enthusiasm is the sparkle in your eyes; the swing in your gait; the grip of your hand; the irresistible surge of will and energy to execute your ideas.” – Henry Ford

3. They are persistent

Successful entrepreneurs who are excellent at sales possess a high degree of persistence. They almost don’t take no for an answer. They press on even in the face of failure. They are insistent on making the sale and succeeding; in the end, they do.

“Press on. Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not; nothing is more common than unsuccessful men with talent. Genius will not; the world is full of educated derelicts. Persistence and determination alone are omnipotent.” – Ray Kroc

4. They face their fears

When I first started out in business, I was afraid of rejection, and as a result of this, I couldn’t sell. Highly successful salespeople also hate rejection but instead of hiding in their closet, they go into the street and tackle their fears head on. The ability to face their fears is what makes them outstanding and successful. Overcoming the fear of rejection is essential to making sales and growing your business.

“The more I risk being rejected, the better my chances are of being accepted.” – Rich Dad

5. Successful salespeople are past failures

The highly successful salespeople of today were the failures of yesterday. They’ve tasted disappointments and failure, but instead of quitting as others would, they use their failures as a stepping stone to reach for greatness.

“Get mocked at for as long as you can, fail as much as you can, but don’t quit. Let every mockery, every failure, be a source of inspiration for you to reach for greatness, and the greatness will silence your critics.” – Ajaero Tony Martins

6. They are proactive learners

Successful salespeople are proactive learners. They know their cup is never full, so they seek out knowledge and information from the masters of the game. They read books and magazines, and attend seminars and courses. They do this to stay ahead of the game and stay on course with the current trends.

7. They go beyond their comfort zone

Another attribute that sets successful salespeople apart from others is their ability to stretch beyond their comfort zone. Entrepreneurs who are excellent at sales always go all out to make sure they achieve their set goals. Regardless of the weather, these entrepreneurs are out there, doing what they know how to do best.

“Restlessness is discontent, and discontent is the first necessity of progress. Show me a thoroughly satisfied man, and I will show you a failure.” – Thomas Edison

In conclusion, these are the seven traits possessed by highly successful salespeople. Strive to develop these traits, and you will see a drastic increase in your sales. Good Luck. Lesson learned.

Credit to Young Entrepreneur

Tutorial : Memasang Favicon Ke Kedai Lot.my Anda

0 comments
Favicon adalah umpama logo atau simbol untuk sesebuah laman web. Selain dapat mempamerkan brand, ia juga dapat menjadikan sesebuah laman web lebih menarik di lihat pengunjung. Di Lot.my, anda juga berpeluang memasang favicon untuk kedai anda. Dalam tutorial kali ini, kami akan menunjukkan cara untuk memasang favicon untuk kedai anda. Ikuti langkah-langkah yang di tunjukkan dengan teliti. Ianya simple sahaja.

1) Pilih gambar yang anda mahu jadikan sebagai favicon.

Nota : Jika anda mahu, anda boleh mengecilkan gambar anda, kecilkan sehingga saiz 25x25. Proses ini hanya perlu jika anda mahu mencantikkan kualiti gambar anda.

2) Pergi ke laman web IconJ, sebuah laman web, untuk menyimpan file anda secara percuma.

3) Klik pada butang browse, kemudian pilih gambar yang anda mahukan dan klik Upload Now.



4) Setelah berjaya di upload, copy html code yang di berikan, seperti yang di tunjukkan dalam gambar bawah.



5) Kemudian, masuk ke bahagian Setting kedai anda, dan pergi ke bahagian Custom HTML di dalam Side Module.

6) Klik pada Source dan paste code html anda di situ dan klik Save.

Nota : Anda juga boleh meletakkan code html tersebut di bahagian Custom HTML untuk Welcome Message.

Refresh browser yang anda gunakan untuk melihat logo favicon anda. (Lihat contoh yang di buat di Banner.lot.my.) Tahniah! Anda sudah berjaya memasang favicon untuk kedai anda. Simple bukan? Selamat mencuba.

Sunday, October 17, 2010


Labels:

Mencari Prospek Di Laman Sosial Twitter

0 comments
Twitter adalah laman sosial kedua terbesar penggunanya di Malaysia. Sehingga kini, pengguna Twitter di lihat semakin meningkat dari hari ke hari kerana kecenderungan pengguna internet terhadap komunikasi yang lebih pantas.

Tidak seperti Facebook, komunikasi di Twitter adalah lebih pantas. Ia boleh di umpamakan sebuah bilik besar yang di penuhi orang ramai berbual sesama sendiri secara langsung dengan pelbagai topik. Lebih menyeronokkan, topik-topik yang popular akan menjadi trend untuk tempoh tertentu. Jika seseorang ingin memasuki atau mengikuti topik yang di bualkan seseorang, ia perlu mengikuti atau istilah Twitter “Follow” seseorang yang di inginkan.

Sebagai usahawan internet, ini adalah satu peluang untuk mendapatkan prospek. Anda boleh menggunakan platform ini untuk mencari prospek anda mengikut topik yang mereka minati. Siapa tahu, mungkin ada pengguna Twitter yang sedang mencari produk seperti yang anda niagakan. Di sini kami kongsikan cara untuk mengenalpasti prospek anda di Twitter mengikut keyword.

Pertama sekali, pastikan anda telah mempersiapkan profile anda dan jadikan ia kelihatan professional. Letakkan gambar sebenar anda beserta link ke laman niaga anda. Sebolehnya untuk permulaan, letakkan status mengenai produk anda, sekurang-kurangnya 5 status. Kemudian, pergi ke laman Twitter Search. Taip keyword produk anda di ruangan search itu dan tekan butang search. Twitter akan menyenaraikan pengguna-penggunanya yang menggunakan keyword yang anda taip tadi. Apa yang anda perlukan, ikuti (follow) sahaja pengguna yang anda ingini mengikut keyword anda tadi. Lihat contoh pengguna di bawah dengan keyword "beli beg tangan".



Apa yang menarik, setiap kali anda mengikuti seseorang, secara automatiknya orang yang anda ikuti itu akan mendapat notifkasi terus ke email mereka. Ini akan memudahkan mereka untuk melihat profile Twitter anda dan seterusnya melihat status mengenai produk yang anda tawarkan. Tapi, sentiasa ingat, laman sosial bukan untuk tujuan promosi produk sahaja, pastikan anda selitkan sekali dengan komunikasi dan informasi yang berguna, supaya orang ramai tidak jemu dengan anda.

Oh ya, jangan lupa ikuti kami di Twitter. :)

Wednesday, October 13, 2010


Labels:

4 Tips Untuk Pemasaran Fan Page Facebook Anda

0 comments


Jika anda masih belum menggunakan Facebook sebagai platform perhubungan dengan pelanggan, anda patut mempertimbangkannya. Ini kerana, statistik menunjukkan pengguna Facebook semakin bertambah dari hari ke hari. Selain menguruskan pelanggan sedia ada, anda juga berpeluang menambah pelanggan baru.

Tetapi anda juga perlu faham bagaimana berkomunikasi dengan pelanggan dengan platform sosial begini, lebih-lebih lagi jika anda menggunakan fungsi Facebook Fan Page. Ini kerana platform begini memerlukan anda untuk lebih berusaha mengekalkan hubungan dengan pelanggan. Jadi di sini kami kongsikan beberapa tips untuk menggunakan Facebook Fan Page dengan cara yang betul :

Sentiasa memberi info yang berguna

Beri info yang berguna untuk fan anda di Facebook supaya mereka akan sentiasa datang untuk mendapatkan info baru. Jika anda tidak mempunyai masa untuk update status fan page anda, anda boleh menggunakan aplikasi percuma fan page anda untuk update status fan page anda secara automatik seperti aplikasi Notepad dan RSSGrafitti yang mengintegrasikan blog anda dengan Facebook.

Beri sesuatu yang mereka tidak jumpa di mana-mana

Anda boleh cuba untuk memberi fan anda sesuatu yang istimewa seperti report percuma dan contest khas untuk mereka. Pastikan ianya hanya boleh di baca oleh mereka sahaja, supaya ianya nampak ekskulif dan mereka akan berasa isitimewa. Ini mampu menambah kesetiaan mereka kepada fan page dan juga perniagaan anda.

Sentiasa berinteraksi

Sentiasa berinteraksi dengan mereka. Anda boleh bertanya khabar tentang mereka, memberi soalan dan bertanya tentang perkembangan perniagaan mereka. Memberikan mereka nasihat yang berguna untuk memperbaiki dan menyelesaikan masalah mereka. Interaksi begini mampu menaikkan kredibiliti sambil mengeratkan perhubungan anda dengan pelanggan anda.

Menarik pengunjung baru

Gunakan fan page anda untuk menarik pengunjung baru dengan sebaiknya. Sebagai contoh anda boleh membuat landing page di fan page anda dengan meletakkan newletter atau informasi tentang perniagaan anda. Ini secara tidak langsung memberi gambaran kepada pengunjung tersebut tentang fan page anda dan akan menarik mereka untuk menjadi fan di fan page anda.

Jangan lupa sertai kami di Fan Page

Monday, October 11, 2010


Labels:

Bagaimana Mengkaji Permintaan Pasaran Di Internet

1 comments
Dalam apa jua perniagaan, kajian permintaan pasaran amat memainkan peranan penting. Tanpa kajian permintaan, sesuatu perniagaan tidak akan dapat mencapai keuntungan yang di ingini. Begitu juga dengan perniagaan di internet. Kajian permintaan harus di lakukan sebelum anda memulakan perniagaan. Ia amat penting untuk memastikan pasaran anda mempunyai permintaan. Untuk artikel kali ini, kami akan berkongsi bagaimana untuk mengkaji permintaan pasaran di internet.

Untuk mengkaji permintaan pasaran di internet, anda boleh menggunakan tool percuma dari Google iaitu Google Keyword Tool. Tool ini akan memberikan anda gambaran tentang permintaan pasaran dengan statistik carian oleh pengguna di Google mengikut average bulanan dan tahunan.



Untuk contoh, di sini kita gunakan keyword "baju kurung" untuk mengkaji permintaan bagi pasaran baju kurung. Setelah meletakkan keyword, di option location, tukarkannya kepada Malaysia, kerana kita mahu mengkaji pasaran Malaysia sahaja. Anda tidak perlu tukar option location tersebut jika anda mengkaji pasaran antarabangsa. Oleh kerana tiada option untuk Bahasa Melayu, kita gunakan English sebagai bahasa utama di sini. Kemudian klik pada butang search dan Google akan memaparkan statistik permintaan untuk pasaran "baju kurung" seperti di bawah.



Dalam statistik yang di paparkan, anda boleh lihat permintaan untuk baju kurung amatlah memberangsangkan iaitu sebanyak 74,000 secara average. Boleh di konklusikan di sini, pasaran baju kurung di internet mampu mendatangkan hasil lumayan, kerana permintaan amat banyak, memuaskan, serta mempunyai trend yang stabil.



Anda sebenarnya bukan sahaja dapat melihat permintaan pasaran anda, malah yang lebih menarik, anda juga dapat mengetahui permintaan untuk pasaran lain yang berkaitan seperti yang kita lihat pada contoh. Jika di scroll ke bawah, kita dapat lihat permintaan untuk pasaran "baju korea online" dengan average permintaan sebanyak 2400. Seperti yang anda tahu, trend terkini remaja adalah dengan fesyen korea.

Di samping mengkaji permintaan pasaran anda, anda juga dapat mengetahui pasaran-pasaran baru yang mungkin anda boleh terokai. Jadi, sebelum memulakan perniagaan, pastikan anda melakukan kajian permintaan pasaran. Selamat mencuba.

Wednesday, October 6, 2010


Labels: ,

3 tips untuk melakukan pemasaran di Forum

0 comments

Teknik mendapatkan banyak trafik atau prospek dari forum sememangnya popular, tetapi jika anda tidak tahu cara untuk memasarkan diri di forum, anda mungkin boleh melakukan tips-tips yang akan di tunjukkan di artikel ini nanti.

Menaikkan populariti thread anda di forum adalah sangat penting. Ketika pertama kali, thread di postkan, kekuatan utama terletak sepenuhnya pada headline, itu perkara pertama di lihat oleh pembaca. Jika anda tidak mahir menulis title untuk headline, anda boleh membuat eksperimen. Cuba tulis satu headline. Setelah thread di postkan, untuk mengetahui popularitinya anda boleh melihat jumlah reply kepada thread tersebut. Semakin banyak reply kepada thread, semakin banyaklah orang yang tertarik untuk melihat apa yang sedang berlaku di dalam thread tersebut. Jadi, tulis headline yang menarik perhatian dan content yang di minati ramai.

Di bawah adalah 3 tips untuk mendapat reply atau respon kepada thread anda :

Membuat thread pertanyaan

Ini adalah cara yang paling mudah. Kebanyakan orang sebenarnya gemar membantu orang lain. Dan tentu saja, selepas anda bertanya, ramai yang menjawabnya dan pasti juga ada ramai lagi memberi pelbagai informasi dalam topik yang anda tanyakan. Tapi pastikan anda bertanya soalan yang masih belum di tanya di forum tersebut untuk memastikan thread anda mendapat respon.

Contoh : “Bagaimana untuk mendapatkan trafik ke laman niaga?”

Memberi pendapat yang kontroversi

Kebanyakan orang suka berdebat. Jadi, cuba pilih topik yang mempunyai kontroversi dan kemudian tulis content yang menyokong sebelah pihak. Anda pasti akan terkejut melihat respon dari forumer lain tentang hal kontroversi tersebut. Jangan lupa anda juga perlu untuk bersama berdebat bersama mereka untuk lebih menghangatkan thread tersebut.

Contohnya - "Berita hangat! Program X adalah scam!"

Menulis thread yang informatif

Menulis sebuah thread bermaklumat adalah seperti menggoda pembaca. Seperti yang anda tahu, semua orang sukakan informasi percuma. Pembaca yang sukakan gaya penulisan dan maklumat anda pasti akan kembali semula ke thread anda dan berkongsi maklumat tersebut dengan orang lain. Secara tidak langsung menaikkan reputasi anda di forum tersebut.

Contohnya – “7 Teknik Meningkatkan Trafik ke Laman Niaga Anda”

Sumber tips : TimScullin

Monday, October 4, 2010


Your Must Do Check List For Successful Selling Online

0 comments

You may have just spent long and tiring hours slaving over the composition, design and presentation of your e-commerce website and feel that you are now ready to open the virtual doors to buyers. The chances are that you have sidestepped quite a few essentials, or omitted certain fundamentals that individually or collectively are key to creating the perfect buying environment. This is understandable as there is a lot to think about, so we have indicated here a must do check list. Go through your website and see how you stack up before you start selling online.

• Please don’t be tempted to try and replicate the ultra cool website that you came across the other day, with all the flash enabled graphics, cool audio effects and so on. In addition to slowing down the load times of your pages, especially if the visitor is using a less than premium access method, the chances are that your “coolness” will detract from your core sales message. You need to avoid any dilution.

• Check to see how long your webpages take to load. If you have not already done so, go here and download this neat YSlow plug-in for your Firefox browser. This will automatically analyze your page design and tell you what you need to do to ensure that it loads more quickly.

• Hopefully you started off with a structure plan and your site unfolds naturally to the virgin visitor. Step back and look at your site through someone else’s eyes. Is there a clear and logical path from your home page to your checkout page?

• While on the subject of clarity, are you very clear about your unique value proposition? You MUST have something different to say. Once you have determined your critical USP, make sure that your solution flows from the buyer’s need. Are you stressing benefits, not features?

• While on the subject of features, don’t try and load up what you consider to be “value added” elements, especially if they may confuse the process. We’re not suggesting that your potential clients are all imbeciles, but if you introduce a question mark in their minds, over a period of time this will translate into an element of lost sales.

• Go over your form composition and requirements with a fine tooth comb. Have you ever been frustrated when filling in a form online, only to be told when you submit that you need to go back and amend something? This may be only mildly irritating, but becomes very annoying if the other information you had entered has been erased, forcing you to “start again.” Make sure that the correct information has been saved!

• Always make your visitors feel special. Offer them something for nothing and give them plenty of information free. The more your site comes across as a trusted purveyor of knowledge, the more people will return and over time convert into customers. This is a very important point. You are not there just to get money out of their wallets, but must devote the majority of your marketing efforts to providing value.

• Make sure that you have systems set up to automatically communicate with anyone who communicates with you. If someone sends you a simple e-mail query, you should have an autoresponder set to fire back immediately, thanking them for their input and advising them when they should receive a reply, if you’re not able to do so right away. When somebody fills in an order, do you have a specific thank you page ready, as personalized as you can make it? Your clients will expect an immediate response of some kind following their payment and this should not be just a generic message provided by the shopping cart provider, for example.

• Look at your site composition from an SEO perspective. Are your title tags clear and unambiguous? How does your site show up within search engine results?

• Remember what we said earlier about keeping it simple? This will certainly help you if you discover that there are a number of errors on your site. Sign up for a Google Webmaster account here and after a couple of easy registration steps you should get a good picture of any glaring errors that need to be fixed.

• Remember that there are a number of different web browsers. Many web savvy folks like to use Firefox, but you should remember that the majority still use Internet Explorer. There are other less important browsers such as Chrome and Safari and you should see how it looks on a smartphone screen as well.


Credit : Young Entrepreneur